«آب» مقوله‌ای حیاتی برای لرستان
28 بهمن 1399 - 17:27
بازدید 178
3
معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان، بیان داشت: میزان اراضی آبی استان ۱۸۵ هزار هکتار است.
پ
پ

به گزارش گفتمان:نامدار صیادی در سخنانی با تاکید بر اینکه ۳۴ درصد از بهره وریدر حوزه کشاورزی مربوط به عامل آب و ۶۶ درصد مربوط به سایر عوامل مانند بذر، نوع کشت، ماشین آلات و … است، اظهار داشت: دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن میزان تولیدات زراعی و باغی لرستان است که بخشی به صورت دیم و بخشی هم به صورت آبی کشت می‌شود.

تنها ۱۸۵ هزار هکتار از اراضی آبی هستند

وی با بیان اینکه ۲۳ درصد اراضی استان به صورت آبی کشت می‌شود که ۸۱ درصد تولید استان مربوط به این اراضی آبی است، تصریح کرد: حدود دو میلیون تن از تولیدات استان در این اراضی آبی کشت می‌شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان، بیان داشت: میزان اراضی آبی استان ۱۸۵ هزار هکتار است.

صیادی با تاکید بر اینکه از یک عرصه ۷۷ درصدی اراضی دیم استان، تنها ۱۹ درصد تولیدات زراعی و باغی داریم، گفت: در این راستا آب به عنوان یک مطالبه از سوی مردم، مدیریت ارشد استان و همچنین نمایندگان مردم در مجلس همواره مطرح شود.

آب، مقوله‌ای حیاتی برای لرستان

وی با اشاره به اینکه در صورتی که میزان تولیدات در حوزه کشاورزی افزایش پیدا کند، ایجاد اشتغال، رفاه و مهاجرت معکوس به روستاهای استان را خواهیم داشت، افزود: آب برای استان لرستان حیاتی است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان که در گفتگوی تلویزیونی سخن می‌گفت، با تاکید بر اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار در لرستان، بیان داشت: سالانه باید سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش این طرح قرار بگیرند.

صیادی همچنین با تاکید بر تجهیز اراضی آبی استان به سامانه‌های نوین آبیاری، تصریح کرد: این اقدامات باید در راستای افزایش راندمان آب در حوزه کشاورزی استان صورت گیرد.

راندمان ۴۲ درصدی آب در حوزه کشاورزی

وی، گفت: در سال ۹۲، کل اراضی آبی استان که به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده بود، کلاً ۲۷ هزار هکتار بوده است و در حال حاضر این عدد به ۵۷ هزار هکتار رسیده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه ۳۰ درصد از اراضی کشاورزی آبی استان به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند، عنوان کرد: در زمینه اجرای سیستم‌های نوین آبیاری محدودیت مالی نداریم.

بیشتر بخوانید:
سردخانه محصولات کشاورزی؛ نیاز مبرم لرستان
رفع ممنوعیت کشت برنج برای کشاورزان لرستانی

صیادی با تاکید بر اینکه به اذن مقام معظم رهبری از منابع صندوق توسعه ملی و همچنین از سایر منابع دولتی اعتبار در این رابطه تزریق شده است، عنوان کرد: در سال ۹۲، راندمان آبیاری اراضی کشاورزی در استان حدود ۳۴ درصد بوده و الان این عدد به حدود ۴۲ درصد رسیده است.

ضرورت پیگیری تخصیص آب لرستان به عنوان یک مطالبه عمومی

وی با اشاره به اینکه تخصیص آب باید به عنوان یک مطالبه عمومی برای لرستان پیگیری شود، ادامه داد: در این راستا احداث و تکمیل ایستگاههای پمپاژ آب کشاورزی در لرستان ضرورت دارد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان، بیان داشت: تا کنون حدود ۲۱۰ میلیارد تومان برای اجرای سیستم آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان به صورت بلاعوض پرداخت شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.