اولویت برنامه‌های استان کردستان توجه به بخش کشاورزی است
25 اسفند 1399 - 22:58
بازدید 347
6
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: اولویت برنامه‌های استان توجه به فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و تجارت است.
پ
پ

به گزارش گفتمان: خالد جعفری روز دوشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار داشت: با توجه به اینکه حمایت از صادرکنندگان یکی از اولویت‌های مهم در کشور است امید می‌رود مشکلات مربوط به پیمان سپاری و تعهد ارز در سال آینده برطرف شود.

وی اولویت برنامه‌های استان را هم توجه و حمایت از کارها و فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌های اقتصادی، صنعت و تجارت خواند و افزود: حدود ۶ ماه است درگیر موضوع بازگشایی بازارچه‌های موقت مرزی در شهرستان‌های مریوان، بانه و سروآباد هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به اینکه بازارچه‌های مرزی ارتباط مستقیمی با فعالیت اتاق بازرگانی دارند، گفت: همه مشکلات مربوط به فعالیت تجاری در این بازارچه‌ها برطرف شده و نخستین محموله هم از بازارچه خانم شیخان مریوان روز گذشته وارد کشور شده و امروز هم در مله خورد این مهم انجام می‌شود.

جعفری با بیان اینکه از بازارچه های موقت مرزی استان ۱۰۰ قلم کالا وارد کشور می‌شود، افزود: با فعال شدن این بازارچه‌ها بی‌شک معضل کولبری هم در استان کاهش پیدا می‌کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این جلسه  با بیان اینکه توسعه امری اتفاقی نیست و روندی است که نیاز به وجود ملزوماتی هم چون فکر توسعه‌ای دارد، گفت:  افزود:  در جامعه ای که افکار مردم آن توسعه نیافته منافع فردی ارجحیت داده می‌شود و بخش خصوصی و دولتی از مسوولیت‌ها فرار و صورت مسئله را پاک می‌کنند.

محمد دره وزمی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر همیشه تریبون را در اختیار بخش خصوصی قرار دادیم و از آنها درخواست ارائه راه حل کردیم، افزود: توسعه به همت بخش خصوصی و با تسهیل گری دولت روی می دهد و بزرگنمایی مشکلات چیزی را حل نمی کند و فقط موجب ناامیدی و بی انگیزگی می شود.

وی با اشاره به اینکه تحریم ها عارضه دارد، گفت: انتشار برخی اخبار جفا در حق نظام، دولت و مردم بوده و جای بسی تاسف است که برخی از اهالی رسانه انگار نه انگار در جامعه‌ای زندگی می‌کنند که با تحریم‌های ظالمانه از سوی استکبار جهانی مواجه شده است و با اطلاعات غلط تنها ناامیدی را به مردم تزریق می‌کنند.

وصول ۵۰۸ میلیارد ریال از مطالبات پیمانکاران در کردستان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با اشاره به اینکه در سال جاری ۱۰ جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان برگزار شده است، گفت:  این تعداد جلسات ۷۱ مصوبه داشته که ۹ مصوبه در سطح ملی و مابقی استانی بوده است.

سیدکمال حسینی اضافه کرد : از مجموع مصوبات ۴۳ مصوبه در حال پیگیری و ۲۸ مصوبه اجرایی شده و در راستای پیگیری این مصوبات یکصد مکاتبه ملی و استانی هم انجام شده است.

وی محورهای اصلی مسائل مطرح شده در نشست های شورا در سال جاری شامل کشاورزی، گردشگری، صنعت، معادن و بازرگانی بوده است، یادآور شد: مسائل از سه طریق تشکل های اقتصادی، اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف و دستگاه های اجرایی به دبیرخانه این شورا ارجاع داده می شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج اظهار داشت: خروجی جلسات این شورا در سامانه پیشخوان اقتصادی بارگذاری و همه مباحث توسط وزارت کشور رصد می‌شود.

بیشتر بخوانید:
راه اندازی بازارچه‌های موقت مرزی برای ساماندهی کوله ‌بران کردستان
استاندار: مشکلات معابر مرزی کردستان در کمترین زمان برطرف شود

حسینی به مسائل و چالش های شورای دولت و بخش خصوصی استان اشاره کرد و گفت:  عدم ضمانت اجرایی مصوبات شورا، عدم الزام نمایندگان قوای مقننه برای حضور و مشارکت در جلسات و به رسمیت نشناختن شورا از جمله مهمترین چالش های این شورا در استان است.

نماینده پیمانکاران استان کردستان در این جلسه یکی از دستاوردهای این شورا را تحقق ماده ۹۰ وصول مطالبات پیمانکاران خواند و گفت: با اقدامات و پیگیری‌های انجام شده ۵۰۸ میلیارد ریال از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال مطالبات پیمانکاران در استان طی سال جاری وصول شده است.

محمدی اضافه کرد: درخواست داریم طلب‌های که قابل تهاتر نیستند در سال آینده سازوکار لازم برای وصول آن اندیشیده شود.

در پایان این جلسه نجیب شریفی مدیرعامل شرکت سقزسازی کردستان، رضا نیک پور مدیرعامل شرکت سیمان کردستان، سیدعبدالله قریشی مدیرعامل شرکت صنایع بسپار گسترژین یاران، محمد عامری مدیرتعاونی ۱۱۴۸ ظروف یکبار مصرف، محمودنادرسرا مدیرعامل شرکت نیک پلیمر، خسرو شجاعی مدیرعامل شرکت لبن دوش غرب و هادی جهانی مدیرعامل شرکت نسیم زریبار به عنوان صادرکنندگان نمونه استان در سال ۱۳۹۹معرفی و از آنان تجلیل شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.