بحران اصلی چهارمحال در سال ۱۴۰۰ بحث خشکسالی و کمبود آب است
26 اسفند 1399 - 22:35
بازدید 205
3
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت:در سال‌جاری تنها در ۱۳ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری بارش‌ها نرمال بود، همچنین ۲۳ درصد مساحت استان دچار خشکسالی خفیف و بالای ۵۵ درصد نیز دچار خشکسالی شدید است.
پ
پ

به گزارش گفتمان: اقبال عباسی ۲۶ اسفندماه در هشتمین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در چهارمحال و بختیاری با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی در خصوص کاهش بارش‌ها در استان، اظهار کرد: رتبه سوم در کاهش بارش‌ها بزرگترین بحران در سال ۱۴۰۰ است و در سال آینده با کمبود در بخش‌های آب شرب، کشاورزی، دامداری و … مواجه خواهیم شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی این استان، شهرستان‌ها را در معرض انواع حوادث قرار داده است، گفت: سقوط افراد از ارتفاعات، سیل، زلزله، رانش زمین، سقوط بهمن، حوادث جاده‌ای و هوایی، انسداد جاده‌ها بر اثر کولاک و بارش برف از جمله حوادثی است که به‌علت شرایط جغرافیایی در این استان رخ می‌دهد.

وی تاکید کرد: باید آمادگی لازم برای وقوع حوادث غیرقابل پیش‌بینی مانند حادثه ترکیدگی لوله نفت وجود داشته باشد، اگر مسائل پدافندی در عبور خطوط لوله آب، نفت و گاز مراعات شود، در آینده شاهد حوادث در این حوزه نخواهیم بود.

عباسی در خصوص جبران خسارات حادثه ترکیدگی لوله انتقال نفت مارون در منطقه میانکوه اردل، گفت: طبق پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد نماینده تام‌الاختیار وزیر نفت در ابتدای سال آینده برای بررسی خسارات وارده به چهارمحال و بختیاری سفر کند، تغییر لوله در محل بحران و جبران خسارات وارده به محیط‌زیستی و سایر بخش‌ها در جلسات کارشناسی مطرح و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

استاندار چهارمحال و بختیاری از آماده‌باش اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در استان از تاریخ  ۲۵ اسفندماه تا ۱۷ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: اعضا باید آمادگی کامل برای مقابله با حوادث احتمالی را داشته باشند، بزرگترین بحران پیش‌ رو در سال آینده بحث خشکسالی است.

وی افزود: پیش‌بینی‌های لازم برای تامین آب شرب در مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری باید از هم‌اکنون در دستور کار اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قرار بگیرد تا دچار بحران اجتماعی نشویم.

عباسی تاکید کرد: مناطق بحرانی در چهارمحال و بختیاری که برای تامین آب در سال آینده با مشکل در آن‌ها مواجه می‌شویم، شناسایی  و همچنین برنامه‌ای برای سازگاری با کم‌آبی تدوین شود، تامین اعتبارات لازم نیز برای این موضوع در دستور کار قرار بگیرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در ساخت سدهای خاکی باید اصول ایمنی در نظر گرفته شود، یادآور شد: چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های سیل ‌خیز در کشور است، بنابراین باید تمهیدات لازم از جمله لایروبی سدها، رودخانه‌ها و … در دستور کار قرار بگیرد، برای این موضوعات می‌توان از اعتبارات مدیریت بحران تخصیص داد.

وی در پایان در خصوص بحث خدمات به مسافران در ایام نوروز، بیان کرد: باید از وقوع بحران در حوزه کرونا جلوگیری کنیم، یکی از راه‌های مقابله با این موضوع جلوگیری از ورود مسافران از کانون‌های بحرانی کرونا از جمله خوزستان است، فرمانداران به این مسئله توجه کنند، همچنین ورود عشایر تا ۲۵ اردیبهشت به این استان ممنوع است.

بیشتر بخوانید:
نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری با کمبود آب مواجه هستند
روایتی از بی‌آبی مردم و بی‌دردی مسؤولان/ انتظار مردم کاج برای آب شرب ۳۰ ساله شد!

۵۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری دچار خشکسالی است

در ادامه مهران چراغپور مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه میزان بارش در سال زراعی جاری حدود ۱۸۹ میلی‌متر بوده است، اظهار کرد: تاکنون ۶۰ درصد بارش‌ها را دریافت کرده‌ایم و باید تا پایان سال زراعی ۴۰ درصد دیگر بارش داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تنوع بارش در اسفندماه سال‌ جاری خوب بود و با افزایش ۲۰ درصدی بارش مواجه بودیم، گفت: اما در مجموع در فصل زمستان ۱۳۹۹ نسبت به میانگین بلندمدت با کاهش ۴۴ درصدی بارش مواجه شدیم.

چراغپور با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری رتبه سوم کشور در کاهش بارش‌ها را بعد از استان‌های کرمانشاه و هرمزگان به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: در سال زراعی جاری شهرستان کوهرنگ با کاهش ۳۲۰ میلی‌متری بارش مواجه بود، همچنین دما در فصل زمستان جاری ۱.۵ درجه نسبت به میانگین بلندمدت افزایش داشت.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری افزود: در فصل بهار سال ۱۴۰۰ بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت کمتر از نرمال خواهد بود و دمای هوا نیز یک تا دو درجه بیش از نرمال، نسبت به میانگین بلندمدت است.

وی بیان کرد: در سال‌جاری تنها در ۱۳ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری بارش‌ها نرمال بود، همچنین ۲۳ درصد مساحت استان دچار خشکسالی خفیف و بالای ۵۵ درصد نیز دچار خشکسالی شدید است.

چراغپور در خصوص پیش‌بینی شرایط آب و هوایی چهارمحال  و بختیاری، توضیح داد: برای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری وزش شدید باد پیش‌بینی می‌شود و در برخی مناطق سرعت وزش باد به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، برای روزهای پنجم و ششم فروردین‌ماه بارش رگباری و رعد و برق در نقاط مختلف استان پیش‌بینی می‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.