مشکلات معیشتی، سرقت‌های غیرحرفه‌ای را افزایش داده است
25 مرداد 1400 - 17:49
بازدید 216
3
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با بیان اینکه مشکلات معیشتی منجر به رشد سرقت‌های غیرحرفه‌ای شده است، گفت: مطالبه شهروندان برای مقابله با سرقت‌ها کاملا بحق است و ما تمام توان خود را برای ارتقای امنیت بکار گرفته‌ایم اما در این زمینه نیازمند همکاری همه شهروندان و متولیان دیگر هستیم.
پ
پ

به گزارش گفتمان: سردار «علی‌اکبر جاویدان» اظهار داشت: هر جرمی نیازمند یک بستر و فضایی برای وقوع است؛ به طوری که اکنون بیکاری و تورم بالا در استان کرمانشاه سبب شده که توان تأمین معاش و اداره معیشت خانواده کاهش پیدا کند؛ در گذشته فردی با یک روز کارگری می‌توانست معیشت خانواده را تا دو روز تامین کند اما اکنون با توجه به تعطیلی کسب‌ و کارها و بیکاری گسترده، ممکن است در طول ماه حتی سه روز هم کار گیر نیاورد اما از سوی دیگر هزینه‌ های او به‌ شدت افزایش پیدا کرده و با مشکلات متعددی از جمله کرایه خانه، خواسته‌های فرزندان و نیازهای ضروری خانواده مواجه است.

به گفته‌ سردار جاویدان، اگر شهروندان در چنین فضایی قرار بگیرند حتی اگر به قوانین و اصول شرعی‌ هم پایبند باشند اما بازهم ممکن است به دلیل تنگنا و انبوه فشارها، دست به اقدامات خلاف قانون بزنند؛ به‌عنوان نمونه ممکن است در گذر از کوچه‌ای خلوت و سوسه شوند و یک ابزار یا اثاثیه‌ای از داخل حیاط یک خانه یا ساختمان نیمه‌کاره بردارند و با خود ببرند تا شاید با آن یکی از نیازهای کوچک خود را رفع کنند.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، این نوع سرقت ها را غیرحرفه‌ای و نتیجه انبوه فشارهای اقتصادی و معیشتی دانست و گفت: با توجه به این وضعیت از ابتدای امسال تاکنون جمع کل سرقت‌های استان ۹ درصد افزایش داشته‌ است که البته این عدد از نصف میانگین کشوری هم کمتر است. در واقع گرچه ما نهمین کلانشهر کشور هستیم اما از نظر وقوع جرم در رتبه ۱۳ قرار داریم.

کشف ۶۳ درصد کل سرقت‌ها

سردار جاویدان از کشف ۶۳ درصدی سرقت‌های رخ داده استان در سال جاری خبر داد و گفت: این مقدار کشفیات در مقایسه با سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته است.

او اظهار داشت: در سال جاری چهار هزار و ۳۷۰ سارق دستگیر شده که آمار دستگیری ها نسبت به مدت مشابه سال قبل که چهار هزار و ۱۰۷ نفر بوده ۶ درصد رشد داشته است.

جاویدان در خصوص بیشترین سرقت های مهم در استان گفت: سرقت از اماکن خصوصی و دولتی، اتومبیل و منزل بیشترین فراوانی را داشته است که البته به ترتیب ۶۲ درصد، ۹۸ درصد و ۵۲ درصد کشف شده اند.

او با اشاره به وقوع پنج فقره سرقت مسلحانه در چهار ماه و ۱۵ روز ابتدایی امسال، گفت: همه این سرقت ها کشف شده است.

نیازمند همکاری مردم هستیم

مقام ارشد انتظامی استان همچنین درباره افزایش نگرانی مردم از رشد سرقت ها و درگیری‌های خیابانی که منجر به افزایش احساس ناامنی شده‌ است، گفت: متأسفانه یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش احساس ناامنی انتشار اخبار، تصاویر و فیلم‌های جرائم خشن و رویدادهای خشونت‌بار در فضای مجازی است.

به گفته‌ جاویدان، بین امنیت عینی و امنیت ذهنی تفاوت وجود دارد؛ امنیت عینی مربوط به حوادث، رویدادها و جرائمی است که در واقعیت رخ می‌دهد و ممکن است عده‌ای هم از نزدیک آن را مشاهده کنند اما امنیت ذهنی بر پایه شنیده‌ها، گفته‌ها و اخبار و اطلاعاتی که رسانه‌ها و فضای مجازی منتقل می‌کنند، شکل می‌گیرد به‌طوری‌که گاهی یک جرم خشن آن‌قدر بازنشر داده و به‌صورت گسترده پخش می‌شود که همه مردم تصور می‌کنند که استان مملو از این نوع جنایت است و احساس امنیت آن‌ها به‌شدت کاهش پیدا کند.

او اضافه کرد: حتی برخی مسئولان ناکارآمدی و عدم توفیق خود را با ادعاهایی همچون ناامنی و وجود جرم در استان توجیه می‌کنند.

فشار اقتصادی مسبب رشد سرقت های غیرحرفه ای

جاویدان در ادامه مقابله با سرقت‌ها را یک دغدغه‌ به‌حق از سوی شهروندان دانست و گفت: ناجا تمام توان خود را برای تامین امنیت و مقابله با سارقان بکار می‌گیرد اما در این زمینه نیازمند همکاری همه شهروندان نیز هستیم.

او گفت: به عنوان نمونه با توجه به این‌که پلیس نیروی کافی برای استقرار در اماکن پرتردد و محتمل برای سرقت را ندارد، لازم است مردم نکات و توصیه‌های ایمنی در حفاظت از اموال و سرمایه‌های خود در این اماکن را رعایت کنند؛ علاوه‌براین لازم است تا مسئولان و نهادهای خدمات‌رسان شهری در مناطق پرتردد و شلوغ اقدام به احداث پارکینگ‌های عمومی با ظرفیت مناسب کنند تا امکان سرقت خودرو و داخل آن برای سارقان به حداقل برسد.

جاویدان در پایان با بیان این‌که نیروی انتظامی استان در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی به موتور محرکه سازمان‌های مسئول در این زمینه تبدیل شده‌است، گفت: ما با مطالبه‌گری یا مهیا کردن بستر ورود سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول در زمینه مهار آسیب‌های اجتماعی در تلاشیم تا مردم در این حوزه رنج کمتری را متحمل شوند، هرچند مقابله با این آسیب‌ها نیازمند تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌های کلان و در سطح کشوری است.

بیشتر بخوانید:
انهدام ۸۰ باند سرقت توسط پلیس آگاهی کرمانشاه
سردار جاویدان: کرمانشاه از نظر وقوع جرم نمره مطلوبی دارد/ توسلی زاده: عرصه برای مجرمین تنگ است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.