ضعف زیرساخت‌ها از عوامل مهم تشکیل پرونده‌های قضایی است
06 آبان 1400 - 10:39
بازدید 232
3
رییس کل دادگستری استان همدان: رییس کل دادگستری استان همدان گفت که ضعف های زیرساختی در قوانین و سازمان های خدمت رسان از جمله عوامل اصلی تشکیل و ازدیاد پرونده های قضایی در کشور است که رفع و اصلاح آن به عنوان یک کار زمان بر، نیاز به توسعه و تجهیز زیرساخت ها دارد.
پ
پ

به گزارش گفتمان: «محمدرضا عدالتخواه» اظهار داشت: بیشتر اختلاف و درگیری هایی که منجر به تشکیل پرونده قضایی می شود، ناشی از نامناسب بودن زیر ساخت ها در بخش های خدمات رسانی است.

وی افزود: این رویه موجب شده تا از زمان ازدواج تا مرگ در هر کاری برای افراد اختلافی شامل مهریه، نفقه و حتی ارث و میراث ایجاد شود به دلیل ضعف های زیرساختی در حل و فصل مشکل، موضوع منجر به تشکیل پرونده در دستگاه قضایی شود.

رییس کل دادگستری استان همدان اظهار داشت: تعدادی از کشورها گام به گام اقدام به رفع مشکلات زیر ساختی خود کرده اند به گونه ای که اینک در برخی از کشورها دیگر اسمی از چک بلامحل، تشکیل پرونده قضایی و زندانی شدن افراد نیست.

عدالتخواه خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب بیشترین میزان پرونده های قضایی کشور مربوط به چک های بلامحل بود که امروز و پس از چهار دهه با تصویب قوانین و اقدامات زیرساختی بانکی در این خصوص، پرونده های مرتبط با چک در کشور کاهش چشمگیری یافته است.

وی گفت: طرح های نوینی در استان همدان با محوریت دادگستری عملیاتی و اجرا شده که به واسطه اثربخشی در حل و فصل اختلافات، ایجاد صلح و سازش و کاهش روند رسیدگی به دعاوی مورد تاکید جدی رییس محترم قوه قضاییه برای اجرا به عنوان طرح های الگو و پیشگام در سراسر کشور قرار گرفته است.

رییس کل دادگستری استان همدان ادامه داد: طراحی و اجرای کمیته های «معتذرین» و «مصلحین» از جمله اقدامات موثر انجام شده برای نخستین بار در دادگستری استان همدان است که منجر به کاهش پرونده ها و مختومه شدن بسیاری از دعاوی از طریق برقراری صلح و سازش بین طرفین شده است.

عدالتخواه افزود: در طرح «معتذرین» به جای مراجعه به شاکی برای گذشت، به متهم مراجعه کرده تا در صورت ابراز ندامت و پشیمانی از عمل خود و عذرخواهی از شاکی، زمینه صلح و سازش و مختومه کردن پرونده را فراهم کنیم.

وی گفت: همواره بروز اختلاف و درگیری در یک صحنه متشنج و ناآرام روی می دهد اما تلاش برای مصالحه و ایجاد رضایت و عذرخواهی متهم در یک فضای آرام بسیارموثر است، بنابراین بسیاری از پرونده های قضایی را می توان با وساطت ختم به خیر و مختومه کرد.

رییس کل دادگستری استان همدان اظهار داشت: امروز به دنبال تشکیل هر پرونده ای در کلانتری های مناطق مختلف استان ابتدا از متهم سوال می شود که از عملکرد خود پشیمان است که در ۹۰ درصد موارد متهمان ابراز ندامت می کنند و همین امر در قالب طرح های خلاقانه دادگستری استان همدان منجر به سازش طرفین و مختومه شدن بسیاری از پرونده های قضایی استان در طی ۲ سال گذشته شده است.

عدالتخواه گفت: به عنوان مثال یکی از پرسنل خانم کلانتری بخش «سردرود» دمق شهرستان رزن رتبه اول استان همدان در اجرای طرح معتذرین را دارد به گونه ای که موجب برقراری صلح و سازش در بسیاری از پرونده های تشکیل شده کلانتری این منطقه شده است.

وی بیان کرد: پرونده ها در سه بخش کلانتری، دادسرا شامل دادگاه و اجرای احکام و زندان در اختیار کمیته معتذرین قرار می گیرد و در زندان پس از رایزنی با ۸۰۰ زندانی تا کنون ۴۰۰ شاکی با اعلام رضایت از فرد متهم، زمینه ساز مختومه شدن پرونده و آزادی زندانی را فراهم کرده اند.

عدالتخواه، کمیته مصلحین را از دیگر ایده های نو اجرا شده در استان همدان دانست و گفت: این طرح ها در دستور کار قوه قضائیه نبود اما هم اینک این طرح با محوریت دادگستری همدان به عنوان الگو در کشور مطرح شده و قرار است در دیگر استان ها نیز با الگو برداری از همدان اجرایی شود.

رئیس کل دادگستری استان همدان در ادامه اظهار داشت: با اجرای این طرح های نوین و پیگیریهای موثر انجام شده، ۳۲ متهم قتل عمد در این استان طی ۲۵ ماه گذشته با تلاش ستاد تألیف قلوب دادگستری برای نهادینه کردن فرهنگ بخشش و گذشت اولیای دم، از قصاص و مرگ نجات یافتند.

عدالتخواه افزود: پایین بودن آستانه تحمل افراد و ناتوانی در مدیریت رفتار حتی در مسائل کوچک و کم اهمیت می تواند منجر به بروز حادثه و قتل شود.

وی با اشاره به وجود و تشکیل پرونده های قتل ناشی از اتفاقات و حوادث بسیار کوچک و کم اهمیت در استان همدان، اظهار داشت: راه اندازی ستاد تالیف قلوب نقش بسیار چشمگیری در ترویج فرهنگ بخشش و گذشت اولیای دم برای صلح و سازش پرونده ها و بخشش متهمین در این استان شده است.

به گفته وی، برخی مواقع متهم با حضور در زندان متنبه می شود به نحوی که در یکی از پرونده های قتل، فرد شرور پس از حضور در زندان به حافظ قرآن تبدیل شد.

وی همچنین با بیان اینکه ایجاد صلح و سازش بین افراد سیره اهل بیت(ع) به ویژه منش و روش رسول اکرم(ص) بوده است، اظهار داشت: بیان احکام، روایات و قصص برای طرفین در کاهش مشکلات به ویژه بین زوجین که اختلاف نظر و تنش دارند، بسیار تاثیر گذار است.

رییس کل دادگستری استان همدان با اشاره به اجرای طرح «وکلای مصلح» در استان همدان، گفت: وکلا با عضویت در این طرح و امضای میثاق نامه، متعهد می شوند که در مسیر رفع تنش بین طرفین دعوا تا حد امکان تلاش کنند.

وی افزود: عضویت در این طرح بدون محدودیت و اختیاری است و اسامی داوطلبان و اعضا در اختیار دادستان ها، روسای دادگاه تجدید نظر و قضات دادگستری ها قرار می گیرد.

عدالتخواه ادامه داد: پرونده افراد از سوی رییس دادگاه به وکلای مصلح ارجاع و وکلای شاکیان با دعوت طرفین دعوا، جلسه مذاکره و اصلاحی بین آنها برگزار می کند.

بیشتر بخوانید:
صلح و سازش ۱۵۰ پرونده قضایی طی ۵۰ روز در همدان
ضرورت ایجاد مجتمع قضایی ویژه اطفال در همدان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.