صلح و سازش ۱۵۰ پرونده قضایی طی ۵۰ روز در همدان
26 آذر 1399 - 14:23
بازدید 231
5

دستگاه قضایی استان همدان در حدود یک سال گذشته با بهره گیری از طرح های مبتکرانه به سمت ترویج فرهنگ نوعدوستی و بخشش و اثرات آن در جامعه پیش رفته و در این زمینه توفیقات قابل توجهی به دست آورده است، تا جایی که تنها در ۵۰ روز شاهد ختم به صلح و سازش شدن […]

پ
پ

دستگاه قضایی استان همدان در حدود یک سال گذشته با بهره گیری از طرح های مبتکرانه به سمت ترویج فرهنگ نوعدوستی و بخشش و اثرات آن در جامعه پیش رفته و در این زمینه توفیقات قابل توجهی به دست آورده است، تا جایی که تنها در ۵۰ روز شاهد ختم به صلح و سازش شدن بیش از ۱۵۰ پرونده قضایی در این استان بودیم.

به گزارش گفتمان زاگرس:هرچه فرهنگ روحیه گذشت پررنگ تر شود، صلح و سازش افزایش یافته و به سمت جامعه‌‌ای منطبق با آرمان های اصلی والای اسلامی ـ انقلابی در حد اعلایش نزدیکتر می‌شویم، این همان ترویج سنت حسنه عذرخواهی به عنوان مصداق بارزی از اجرای عدالت است که در کمیته های مصلحین و معتذرین پیگیری می شود.

دستگاه قضایی استان همدان در حدود یک سال گذشته با بهره گیری از طرح های مبتکرانه به سمت ترویج و اشاعه فرهنگ نوع دوستی، مودت، مهربانی، گذشت و بخشش و اثرات آن در جامعه پیش رفته و در این زمینه توفیق های قابل توجهی به دست آورده است، تا جایی که تنها در ۵۰ روز شاهد ختم به صلح و سازش شدن بیش از ۱۵۰ پرونده قضایی در این استان بودیم.

* ستاد تألیف قلوب، ایده ای خلاقانه برای اشاعه فرهنگ گذشت در جامعه

در حقیقت اجرای طرح مبتکرانه کمیته های معتذرین و مصلحین به عنوان کمیته های معین ستاد تألیف قلوب، ایده ای خلاقانه در مسیر ترویج فرهنگ گذشت و عذرخواهی متهم از شاکی است.

در روزهای اخیر شاهد بازدیدهای سرزده محمدرضا عدالتخواه رئیس کل دادگستری استان از پنج حوزه قضایی شهرستان (کبودآهنگ، رزن، ملایر، اسدآباد و بهار) و شش حوزه قضایی بخش بودیم و در این بازدیدها نه تنها عملکرد دستگاه قضایی هر شهرستان مورد بررسی موشکافانه قرار گرفت، بلکه عدالتخواه، خود برای تأکید بر جایگاه و شأنیت کمیته معتذرین در جمع قضات و کارمندان حوزه های قضایی حضور یافت تا این طرح ها به طور شفاف تبیین و تشریح شود.

*اشاعه روحیه گذشت در جامعه، منطبق با آرمان های اصیل اسلامی ـ انقلابی بر محوریت عدالت است

بی تردید هرچه فرهنگ روحیه گذشت و مهربانی در جامعه پررنگ تر شود، صلح و سازش افزایش یافته و به سمت جامعه ای منطبق با آرمان های اصلی والای اسلامی ـ انقلابی در حد اعلایش نزدیکتر می شویم. این همان ترویج سنت حسنه عذرخواهی و عفو گذشت در جامعه اسلامی است که مصداق بارزی از اجرای عدالت محسوب می شود.

*کاهش پرونده‌های قضایی یکی از رویکردهای کمیته های معتذرین

کمیته های مصلحین با ریاست رؤسای دادگستری ها و کمیته های معتذرین با ریاست دادستان ها فعالیت دارند. کمیته مصلحین برای رفع اختلاف و ایجاد صلح در هر قشری از معتمدین آن گروه بهره می گیرد و در کمیته معتذرین شرایطی فراهم می شود که متهمان از شاکیان معذرت خواهی کرده تا کدورتی بر جای نماند و این گونه  از پرداخت جرائم، حبس های بی نتیجه و ورود پرونده ها به مراجع قضایی جلوگیری می شود و در نهایت خانواده های آنان نیز کمتر آسیب می بینند.

* ایجاد جامعه ای سالمتر از اهداف اساسی “ستاد تألیف قلوب”

بی تردید اصلاح ذات البین یکی از رویکردهای اساسی ستاد “تألیف قلوب” و کمیته های مصلحین و معتذرین است که مصالحه در جرائم غیرعمد را پیگیری می‌کند و با تشویق و ترغیب طرفین پرونده به سازش، زمینه برای ایجاد جامعه‌ای سالمتر مهیا می‌شود؛ این کمیته‌ها در عمده بخش‌های دستگاه قضا حتی در زندان ها در حال تشکیل است و به زودی در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها نیز عملیاتی می‌شود.

فارس

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.