ذخایر آب سدهای استان کرمانشاه به نصف رسیده است
05 آذر 1400 - 13:10
بازدید 112
5
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه با بیان اینکه ظرفیت ذخایر سدهای استان یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب است گفت: در حال حاضر ۷۳۲ میلیون متر مکعب یعنی حدود نصف ذخایر، آب در سدها وجود دارد.
پ
پ

به گزارش گفتمان: «محمدرضا شهلایی» روز جمعه افزود: استان کرمانشاه ۱۲ سد دارد که اکنون ۵۴ درصد حجم آنها آب وجود دارد و این به خاطر کاهش نزولات جوی و خشکسالی است که در ۵۰ سال گذشته نادر و کم سابقه بوده است.

به نقل از آمار سازمان هواشناسی کشور درباره میزان کاهش بارندگی‌های کشور در سال زارعی۹۹- ۱۴۰۰؛ کرمانشاه با ۱۸۰ میلی متر منفی نسبت به میانگین دراز مدت استان بیشترین میزان کاهش بارندگی را بین استان‌های کشور داشته است.

هشت کیلومتر از بستر رودخانه ای استان لایه روبی شد

شهلایی در بخش دیگر از سخنان خود با اعلام آمادگی این شرکت برای مقابله با سیلاب های احتمالی در سال زراعی جاری گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از هشت کیلومتر از بستر رودخانه های سطح استان مانند روانسر، کنگاور، هرسین، کرمانشاه(آبشوران) رودخانه گاماسیاب و کانال های آب در قصرشیرین در راستای پیشگیری از سیلاب لایه روبی شده است.

او در خصوص  برخی ساخت و سازهای مسکونی در حریم بستر رودخانه های استان مانند خانه های شهرک کرناچی و تنگ کنشت کرمانشاه نیز گفت: شرکت آب منطقه ای استان تمام اقدام های لازم برای هشدار و معرفی آنها به مراجع ذی صلاح انجام داده است.

او یادآوری کرد افرادی که در اطراف رودخانه ساخت و ساز می کنند باید بدانند بستر رودخانه، یعنی خانه رودخانه و کسی که آنجا منزل بنا کند، مانند شخصی است که وسط بزرگراه ایستاده و هر لحظه ممکن است تصادف کند و از این رو باید هشدارها را جدی بگیرند.

او تاکید کرد که در حریم هایی که برای رودخانه تعیین شده، خانه سازی خلاف قانون و ممنوع است و افراد نباید کاری کنند که دوباره اتفاقات سیل سال ۹۸ تکرار شود.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی آب منطقه ای سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد منابع زیرزمینی کرمانشاه و در مقابل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب از این منابع برداشت می شود، که به معنی ۱۰۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت است.

در نتیجه این وضعیت سطح آب زیرزمینی در همه دشت های استان کاهش یافته و توسعه و بهره‌برداری از آبخوان ۱۳ دشت از ۲۳ دشت استان که حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از سطح کل دشت ها را در بر می گیرند؛ ممنوع است.

در استان کرمانشاه حدود ۱۷ هزار حلقه چاه وجود دارد که پنج هزار حلقه آن غیرمجاز است؛ نه تنها هیچ محاسبه دقیقی از برداشت آب از چاه های غیرمجاز وجود ندارد که هنوز هم کنتور هوشمند بر روی بسیاری از چاه های مجاز نصب نشده و همین موضوع امکان تخلف و اضافه برداشت را برای کشاورزان متخلف آسان کرده است.

این استان در مجموع هزار و ۷۷۰ کیلومتر رودخانه دارد که ۲۰۰ کیلومتر آن در داخل شهرهای استان است

این استان ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:
آبهای کرمانشاه امسال۵نفر را بلعیدند
«قره‌سو» از گاوشان حق‌ آبه ندارد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.