عملیات اجرایی سد معشوره هفته آینده آغاز می‌شود
14 دی 1400 - 14:02
بازدید 197
5
استاندار لرستان: استاندار لرستان گفت: عملیات اجرایی و تکمیل سد معشوره در قالب عقد قرارداد جدید از هفته آینده آغاز می‌شود.
پ
پ

به گزارش روز سه شنبه گفتمان  از روابط عمومی استانداری لرستان فرهاد زیویار در نشست با وزیر نیرو اظهار کرد: پیگیری فرآیند آغاز عملیات اجرایی و انعقاد قرار داد جدید سد معشوره انجام شد و از هفته آینده ساخت و تکمیل سد معشوره آغاز می‌شود.

وی افزود: طبق توافق صورت گرفته قرارداد جدید سد معشوره با قید فوریت باید در نهایت تا سه ماه آینده نهایی و منعقد شود.

وی گفت: سد معشوره یکی از مطالبات مهم مردم لرستان است که در سفر اخیر رییس‌جمهور به استان مطرح گردید و در مصوبات این سفر برای تامین اعتبار و تکمیل گنجانده شد که با پیگیری های صورت گرفته مراحل ساخت سد آغاز خواهد شد.

کارشناسان معتقدند سد معشوره در کوهدشت نقش بسیار مهمی در کنترل سیلاب های فصلی خواهد داشت و آب را به صورت تنظیم شده در اختیار کشاورزان قرار خواهد داد.

طرح ساخت سد بتنی دوقوسی (در طرح اولیه) تنگ معشوره بر روی رودخانه کشکان حدود یک کیلومتر پایین تر از محل تلاقی ۲ شاخه تشکیل دهنده کشکان یعنی رودخانه های کاکارضا و چم زکریا ارائه شده است.

موقعیت جغرافیایی ساخت سد معشوره در ۹۰ کیلومتری غرب شهر خرم آباد ،۴۰ کیلومتری جنوب شهر نورآباد مرکز دلفان و ۴۵ کیلومتری شمال شهر کوهدشت واقع شده است.

مطالعات سد معشوره در سال ۸۱ آغاز و سال ۹۲ کلنگ زنی شده اما طی این هشت سال کارهای مهندسی آن کمتر از ۱۰ درصد انجام و تنها تونل انحراف آن احداث شده است

در طرح اولیه مقرر شد سد و نیروگاه تنگ معشوره با هدف تولید انرژی برقابی، کنترل وجمع آوری سیلاب و رواناب های سطحی رودخانه و همچنین تامین آب کشاورزی مورد نیاز دشت و اراضی منطقه کوهدشت ایجاد شود و تخصیص اولیه آن ۲۷۱ میلیون مترمکعب از رودخانه کشکان تصویب شد اما پس از کش و قوس های فراوان در نهایت مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تیرماه امسال اعلام کرد تخصیص سالانه این سد برای تامین نیازهای آب شرب، صنعت، کشاورزی، زیست محیطی و پایداری جریان، ۱۸۵ میلیون متر مکعب شده است.

بیشتر بخوانید:
تنها نیم درصد از حجم مخازن سدهای کشور مربوط به لرستان است
سند رودخانه کشکان لرستان صادر شد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.