۶۵۰ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در چهارمحال و بختیاری پرداخت شد
18 بهمن 1400 - 22:28
بازدید 99
4
رییس اداره امور فناوری مکانیزاسیون جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از محل منابع خط اعتباری شماره ۹ مکانیزاسیون، در راستای تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی استان ، امسال ۶۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی پرداخت شد.
پ
پ

به گزارش گفتمان: رییس اداره امور فناوری مکانیزاسیون جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از محل منابع خط اعتباری شماره ۹ مکانیزاسیون، در راستای تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی استان ، امسال ۶۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی پرداخت شد.

امرالله اسماعیلی روز دوشنبه در جلسه قرارگاه امنیت غذایی استان با اشاره به اینکه اعطای تسهیلات خط اعتباری شماره ۹ مکانیزاسیون از سال ۹۲ تاکنون آغاز شده است، افزود: امسال ضریب مکانیزاسیون در استان ۲.۵ صدم درصد بوده است.

وی اظهار داشت: در سال ۹۲ در استان بیش از ۸۶ میلیارد ریال جذب اعتبارات مکانیزاسیون بود، در حالی که امسال ۷۲۰ میلیارد ریال به استان تخصیص داده شده و تاکنون ۶۵۰ میلیارد ریال آن هزینه شده است.

به گفته وی، امسال ۳۷۲ دستگاه انواع نیرو محرکه شامل تراکتور، کمباین و تیلر و ۲۷۹ دستگاه ادوات و تجهیزات کشاورزی در استان تهیه و بین کشاورزان توزیع شده است و  درجه مکانیزاسیون استان هم‌اکنون ۷۸ درصد است.

اسماعیلی افزود:هم‌اکنون طرح کشاورزی حفاظتی در سطح بیش از ۲۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان انجام می‌شود که از این میزان ۲۰ هزار هکتار کم خاک‌ورزی و مابقی بی‌خاک‌ورزی است.

۱۳ هزار و ۷۵۷دستگاه ادوات کشاورزی در استان فعال است

رییس اداره امور فناوری مکانیزاسیون جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: هم‌اکنون ۱۳ هزار و ۷۵۷ دستگاه ادوات کشاورزی در استان فعال است که هشت هزار و ۴۵۲ دستگاه تراکتور زراعی، یک‌هزار و ۹۵ دستگاه تراکتور، ۱۴۸ دستگاه کمباین غلات است که از این تعداد ۶۰ درصد عمر کمتر از هفت سال دارند.

به گفته وی، در استان ۱۱۵ دستگاه کمباین برنج، سه هزار و ۳۵۰ دستگاه تیلر،۲۵۰ دستگاه دروگر، ۱۲ دستگاه چاپر خودگران، ۱۰۸ دستگاه چاپر کششی و یک‌هزار و ۱۳۳ دستگاه کارنده فعال است.

وی اظهار داشت:هم‌اکنون درجه مکانیزاسیون اراضی باغی استان ۱.۶۷ صدم درصد است که نسبت به میانگین کشوری وضعیت مطلوب است اما نسبت به اراضی زراعی استان پایین است.

اسماعیلی افزود: اجرای طرح پلاک‌گذاری ماشین‌های فعال حوزه کشاورزی از سه سال گذشته با همکاری پلیس راهور و مرکز شماره‌گذاری اجرایی شد و از مجموع ۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه تراکتور موجود در استان ۹ هزار و ۲۵۰دستگاه تراکتور شماره‌گذاری شده است.

وی اظهار داشت: از سالجاری پرداخت سهمیه سوخت ماشین‌های کشاورزی بر اساس سطح زیرکشت و شماره‌گذاری ماشین پرداخت می‌شود و امسال۳۴ میلیون لیتر سهمیه سوخت برای استان پیش‌بینی شده که تاکنون ۲۶ میلیون لیتر تخصیص داده شده است.

رییس اداره امور فناوری مکانیزاسیون جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون چهار هزار و ۹۸۰پرونده برای دریافت تسهیلات خرید تراکتور ثبت‌نام کردند.

به گفته وی، امسال تعداد ۲۶۰ دستگاه انواع تراکتور به استان تخصیص داده شده که از این تعداد ۱۶۹دستگاه از طریق منابع خط اعتباری مکانیزاسیون و ۹۱ دستگاه خرید نقدی توسط متقاضیان بوده است.

وی افزود: امسال ۱۳ دستگاه کمباین در استان جذب شده است که بیشترین جذب مربوط به شهرستان خانمیرزا بوده است.

به گفته وی،هم‌اکنون ۸۶ درصد سطح اراضی گندم آبی، ۵۴ درصد گندم دیم، ۸۱ درصد جو آبی، ۱۰۰ درصد سطح زیرکشت کلزا و محصولات بهاره شامل ذرت، سیب‌زمینی و چغندر قند و ۹۰ درصد لوبیا استان به صورت مکانیزاسیون کشت می‌شود.

اسماعیلی افزود: در سال زراعی گذشته ۱۳۵ کمباین بومی و ۱۰۳ دستگاه کمباین از استانهای فارس، خوزستان، اصفهان کار برداشت غلات استان را انجام دادند که برداشت با دستگاه‌های مکانیزه در کاهش ضایعات و جلوگیری از ریزش دانه برای غلات اثر گذار است و میزان ضایعات طبیعی گندم که چهار درصد است را ۱۸ صدم درصد کاهش داده است.

استقبال از مکانیزاسیون در حوزه دام و شیلات پایین است

رییس اداره امور فناوری مکانیزاسیون جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون استقبال فعالان حوزه دام و شیلات، طیور از تجهیزات مکانیزاسیون پایین است و ادوات حوزه دام استان ۸۱۵ دستگاه است که جذب نسبت به تخصیص پایین است و نوسازی و بهسازی تجهیزات و ادوات حوزه دامداری‌ها، مرغداری‌ها و شیلات باید مورد توجه ویژه قرارگیرد.

وی افزود: توسعه استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات در این حوزه‌ها، پرداخت منابع اعتباری به ماشین‌آلات و تجهیزات کاشت، داشت و برداشت در حوزه باغبانی به خصوص گیاهان دارویی و تجهیز باغات به سامانه هشدار سرمازدگی و سامانه ضد تگرک در دستور کار و برنامه‌های پیش روی این  مرکز است.

این مسوول جهادکشاورزی استان به پرداخت تسهیلات برای تهیه و خرید سم پاش، ادوات کشت حفاظتی شامل انواع کارنده و بذرکار، کودکارها، سنگ جمع‌کن، افزایش تعداد کمباین برداشت غلات و توسعه کشت چغندرقند، و ست برداشت چغندر به عنوان اولویت‌های برنامه ریزی شده اشاره کرد.

اسماعیلی اظهار داشت: پرداخت تسهیلات به صنایع تبدیلی، خشک‌کن و سورتینگ گیاهان دارویی، کشت موسیر مورد تاکید قرار گرفته است.

وی نبود ردیف اعتباری مستقل مکانیزاسیون را از مهمترین مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: اعتبارات این حوزه در قالب موافقتنامه مستقل نیست و در قالب تسهیلات بانکی با نرخ سود ۱۵ درصد و بازپرداخت پنح ساله  و ۲۰ درصد سهم آورده متقاضی است.

هشت درصد تقاضاها برای دریافت تجهیزات کشاوری مختص چهارمحال و بختیاری است

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون هشت درصد تفاضاهای برای تامین و خرید تجهیزات کشاورزی کشور از این استان است.

عطاءلله ابراهیمی افزود: خُرد بودن اراضی کشاورزی و راغب بودن کشاورزان برای داشتن تمام تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی باعث شده که بیشترین میزان سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی به بحث مکانیزاسیون و خرید ادوات کشاورزی سوق داده شود.

به گفته وی، تفاوت قمیت برای تامین ادوات کشاورزی در بازار باعث شده که کشاورزان برای تامین ادوات با چالش مواجه شوند.

وی با اشاره به اینکه تنها یک درصد اراضی کشاورزی کشور مربوط به استان است، افزود: تقاضای بالا برای دریافت تجهیزات کشاورزی در استان باید آسیب‌شناسی شود.

به گفته وی، هم‌اکنون به ازای هر ۱۷.۵ هکتار یک تراکتور در استان فعال است در حالی که یک تراکتور برای ۵۰ تا ۱۰۰ هکتار اراضی کشاورزی نیز قابل استفاده است.

هم‌اکنون ۶۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه ۱.۵ میلیون تن انواع محصولات در استان در حوزه کشاوری فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید:
۴۴۰۰ میلیارد ریال به کشاورزی چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت
بخش کشاورزی و دامپروری در چهارمحال و بختیاری اصلاح شود

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.