ماهی گُلی (قرمز) تهدیدی برای محیط زیست است
13 اسفند 1400 - 11:44
بازدید 226
3
معاون محیط زیست کرمانشاه: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه گفت: رهاسازی ماهی‌های قرمز در آب‌های استان با توجه به اینکه این نوع ماهیان در طبیعت از انواع زیستمندان کوچک تغیه می کنند می توانند نسل آنها را به خطر انداخته و باعث انتقال بیماری میکروبی و انگلی بین آبزیان شوند.
پ
پ

به گزارش گفتمان: «فرشاد فتاحی» با اشاره به پایان سال و نگهداری ماهی قرمز و به دنبال آن رهاسازی این گونه از آبزیان در آبهای باز، استان افزود: این نوع ماهیان از نوع کپور و غیر بومی ایران هستند و بدلیل اینکه حتی بدون جفتگیری با گونه نر در تعداد بسیار زیاد قادر به تخم ریزی هستند و تکثیر پیدا می کنند گونه مهاجم تلقی می شوند.

معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: عمر ماهی های  قرمز در محیط های طبیعی معمولاً بین هفت الی هشت سال  می باشد، لذا ما انسانها با نگهداری این موجودات در محیط های بسته و تنگ های خانگی هر ساله باعث از بین رفتن میلیونها قطعه از این گونه می شویم.

وی از مردم درخواست کرد حتی المقدور از خرید و نگهداری این گونه از ماهیان خودداری کرده و چنانچه بعد از خرید و نگهداری خواستند نسبت به رهاسازی آنها اقدام نمایند حتما به مکانهایی که از طرف شهرداری معرفی و به اطلاع عموم همشهریان خواهد رسید اقدام نمایند و از رهاسازی ماهیان قرمز در مکانهای آبی سطح استان از جمله رودخانه ها،سراب ها و تالاب ها خودداری گردد.

فتاحی در ادامه نیز اشاره ای به خرید، فروش و نگهداری گونه های سمندر خال قرمز، سمندر لرستانی،لاکپشت مینیاتوری و گونه گیاهی سنبل آبی نمود و گفت: در سالیان اخیر متاسفانه گرایش به سمت نگهداری از گونه های دیگری از جمله انواع سمندر پیدا شده که لازم است یادآور گردد، با توجه به اینکه این گونه در معرض انقراض قراردارند خرید و فروش آن ممنوع و جرم تلقی می گردد و با متخلفین و فروشندگان این نوع از جانداران برخورد و پیگردهای قانونی بعمل خواهد آمد.

این مقام مسئول در پایان زیستگاه انواع سمندر را استان های کرمانشاه، لرستان، کردستان و کشور ترکیه بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه چنانچه گونه ای از جانداران منقرض شوند بطور طبیعی در چرخه زندگی  گونه های بالادست آنها نیز تاثیر گذاربوده و باعث به خطر افتادن حیات سایر آبزیان و حتی زیستگاه طبیعی این نوع از زیستمندان می گردد.

بیشتر بخوانید:
تداوم آلودگی آب؛ زنگ خطری برای سلامت کردستانی‌ها
معاون استاندار همدان: طرحها با رویکرد حفاظت از محیط زیست اجرا شود

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.