محفل ادبی و عصر شعر حکیم نظامی گنجوی در کرمانشاه برگزار شد
27 اسفند 1400 - 10:05
بازدید 110
5
محفل ادبی عصر شعر به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی با حضور شاعران محفل ادبی بیستون، جمعی از فرهیختگان و نویسندگان روز پنجشنبه در اداره‌کل کتابخانه‌های استان کرمانشاه برگزار شد.
پ
پ

به گزارش گفتمان: در این مراسم که در سالروز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی برگزار شد، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه گفت: به راستی که حکیم نظامی یکی از گنجینه های گرانبهای ادبیات کشور ما است و باید از آثار او بیشتر استفاده و بهره بگیریم و با تمام توان جایگاه حکما و بزرگان را ارج نهیم و آنها را به جامعه هدف بیشتر معرفی کنیم.

«معصومه حسنی خوانسار» با اشاره به اینکه شاعران و ادیبان ارزش ها و تاریخ و فرهنگ جامعه ما هستند و برای ترویج و آموزش فرهنگی، ادبی باید از آثار آنها الگو بگیریم افزود: انجمن های ادبی که در استان کرمانشاه تشکیل شده به همین مناسبت سلسله نشست ها و ویژه برنامه هایی برگزار کرده و حکیم نظامی گنجوی را به جامعه هدف خود معرفی کردند و انجمن ادبی بیستون این اداره کل، نیز برای معرفی آثار و ارزش‌های ادبی استان همچنان در گرامیداشت بزرگان سرزمین مان کوتاهی نخواهد کرد.

دکتر «ابراهیم رحیمی زنگنه»، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه رازی در این نشست ضمن ابراز خرسندی از تشکیل جلسات انجمن ادبی در کتابخانه های عمومی گفت: مادر نظامی گنجوی از اشراف کورد بوده و این بر پایهٔ یک بیت از دیباچهٔ لیلی و مجنون («گر مادر من رئیسهٔ کورد…») دانسته شده‌ است، خودش نام و نسبش را در ابیاتش آورده، که بنابراین شعر، نام خودش الیاس و نام پدرش یوسف بن زکی بن مؤید بوده‌ است.

وی در خصوص این شاعر صده ششم هجری. قمری افزود: نظامی گنجوی از برجسته ترین شاعران ما است وی متعلق به ایران زمین است همچنین نظامی در بین شاعران ما نسبت به بقیه مهجورتر است و شاید این به خاطر زبان استعاره در نوشتارهای او است که برای خواننده عام سخت تر است.

رحیمی زنگنه، با معرفی آثار و کتاب‌ها خاطر نشان کرد: مخزن‌الاسرار، هفت‌ پیکر، خسرو و شیرین، شرف نامه، اسکندرنامه، لیلی و مجنون (نامور به خمسه یا پنج‌گنج نظامی) از آثار وی هستند که مخزن الاسرار آن از گنج هایی است که باید در انجمن های ادبی خوانده شود و این گنجینه ای از شناخت خداوند است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: پرده‌برداری از مجسمه‌ای از نظامی گنجوی در شهر رُم با عنوان «شاعر آذربایجانی» باید ما را به خود بیاورد تا در برابر چنین تحریف‌هایی واکنش نشان دهیم». در حالیکه نظامی گنجوی حتی ترکی صحبت نمی‌کرد. آن‌ها می‌گویند چون در سرزمین امروزی به نام جمهوری آذربایجان زندگی می‌کرد. اما نظامی تمامی آثارش به فارسی است.

وی همچنین در خصوص اثر گذاری این شاعر عنوان کرد: تعداد ۱۴۰ شاعر برجسته از خمسه نظامی تقلید کرده اند.

دکتر رحیمی زنگنه، افزود: نظامی عشق مجازی را بدون هیچ زشتی و کلمه رکیک توصیف کرده است وی همچنین در کنار حافظ و مولوی و سعدی و فردوسی جزو بهترین شاعران ایران است، نظامی ایران عالم را تن و ایران را دل آن می دانست او عاشق ایران بود و خود را ایرانی می‌دانست و حتی مادرش کورد بود.

«منوچهر پروینی» شاعر و دبیر محفل ادبی بیستون در ادامه این نشست بیان کرد: محفل ادبی بیستون در راستای پاسداشت شاعران و ادیبان و مفاخر این استان و زنده نگه داشتن نام آنها برای حفظ هویت و تاریخ ادبیات ایران اسلامی از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد و خوشبختانه در این مدت مدید که انجمن ادبی تشکیل شده است افتخارات و برنامه های بسیار سودمندی برای استان داشته است.

وی افزود: ما کرمانشاهیان نسبت به نظامی مسئولیت ویژه داریم چون قصرشیرین و فرهادتراش که در قصه‌های نظامی آمده در استان ماست و علاوه بر این او گفته مادرش کورد بوده است.

در ادامه هر یک از شاعران و اعضای محفل ادبی بیستون به شعرخوانی در همین مناسبت پرداختند و در پایان با اهدای لوح یادبود از طرف اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه از ابراهیم رحیمی زنگنه سخنران این برنامه و دبیر محفل ادبی بیستون به عنوان محافل ادبی نهاد و از اسدالهی برنده جشنواره سرود آوای کتابخانه تقدیر و قدردانی بعمل آمد.

بیشتر بخوانید:
سه رمان از بانوان نویسنده­ کرمانشاهی
کتاب «زیگزاگ روی دردهای موازی» اثر نویسنده اسلام آبادی منتشر شد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.