دبیر کمیسیون ملی یونسکو: مردم کردستان مرزداران فرهنگی ایران هستند
27 اسفند 1400 - 10:51
بازدید 88
5
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران خطاب به مردم حاضر در جشن نوروز در سالن ۲۲ گولان سنندج گفت: شما مردم کردستان نه تنها سال‌ها از مرزهای خاکی کشور با جان و دل دفاع کردید بلکه امروز پاسداران مرزهای فرهنگی ایران هستید.
پ
پ

به گزارش گفتمان: حجت الله ایوبی روز پنجشنبه در مراسم جشن بین‌المللی نوروز در سالن ۶ هزار نفری ۲۲ گولان سنندج اظهار داشت: شما مردم کردستان، مردمانی هستید که آیینهای ایرانی و اسلامی کهن این سرزمین و نیاکان را پاس داشتید و به بهترین صورت به نمایش گذاشتید.

وی با بیان اینکه ما میزبانی نوروز و مرکزیت این آیین را به شما ندادیم بلکه شما مردم با شایستگی و تلاش مسوولان آن را دریافت کردید، افزود: میزبانی شایسته دستگاه‌های متولی از جمله استاندار و شهرداری سنندج و حضور پرشور شما مردم، خستگی را از تن ما بدر کرد.

دبیرکل کمیسیون دفتر ملی یونسکو در ایران اضافه کرد: سال ۱۳۸۳ افتخار داشتم گروهی ۴۰ نفر دف زن را فرانسه و شهر پاریس دعوت کردیم که چنین جمعیتی را آنجا نیز دیدم که استقبال کردند و تا پاسی از شب حاضر به ترک صحنه نبودند و آنجا شکوه فرهنگ شما مردم کُرد را دیدم.

ایوبی دف را بیدارباش شرق به غرب توصیف کرد و ادامه داد: شما سنندجی‌ها شهروندان خلاق موسیقی و مرکز نوروز هستید و با این میزبانی با شکوه نشان دادید که می توانید به عنوان پیام رسانان صلح به جهان سفر کنید و عظمت فرهنگ خود را نشان دهید، چراکه تن خسته جهان امروز نیازمند نور و انرژی و گرمای جهان شرق است و شما دل ایران و جهان هستید.

در این آیین دبیر کمیسیون ملی یونسکو نشان نوروز را به هنرمند عرصه آواز و موسیقی سیدمهدی حجت‌السادات اهدا کرد.

کاروان نوروزی اقوام ایرانی در قالب جشن جهانی نوروز که روز ۲۳ اسفند از باغ هنر تهران آغاز شده است، پس از گردش در شهرهای همدان و کرمانشاه روز پنجشنبه ۲۶ اسفند وارد سنندج شد.

کارناوال جشن نوروز متشکل از گروه‌های مختلف اقوام ایرانی و نمایندگان ۱۲ کشور جهان، امروز در پیاده راه فردوسی سنندج و خانه کرد به اجرای برنامه‌های متنوع و شادی نظیر هه‌لپرکی کُردی و دف نوازی پرداختند.

بیشتر بخوانید:
نماینده یونسکو برای بازدید از روستاهای هورامان وارد کردستان شد
ارزیاب یونسکو آخر شهریور به اورامان کردستان سفر می‌کند

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.