اولیا و مربیان به کاهش اضطراب دانش‌آموزان پس از بازگشایی مدارس کمک کنند
07 اردیبهشت 1401 - 11:19
بازدید 121
4
روانشناس؛ یک مشاور و روانشناس گفت: بدون شک پس از یک وقفه طولانی در جریان آموزش حضوری دانش آموزان، از سرگیری دوباره این آموزش، با مشکلات و چالش‌هایی همراه خواهد بود و در این دوران، والدین و خصوصا معلمان و مربیان در مدارس باید به کاهش استرس و اضطراب دانش‌آموزان کمک کنند.
پ
پ

به گزارش گفتمان: «حدیث جلیلیان» با بیان اینکه این چالش ها دانش آموزان ، والدین و معلمان و مربیان مدارس را به طرق متفاوت درگیر خواهد کرد، افزود: یکی از این چالش ها، عدم تطابق دانش آموزان با فضای آموزشگاه از نظر مسائل انضباطی گرفته تا مسائل آموزشی است، دانش آموزی که پس از یک وقفه دوساله ، دوباره پا به عرصه مدرسه گذاشته، طبیعی است بسیاری از مسائل انضباطی و تربیتی که از الزامات هر آموزشگاه است را از یاد برده و تا بازگشت به شرایط آرمانی صبر و تحمل فراوانی را از سوی مسوولان آموزشگاه و خانواده ها طلب می کند.

این روانشناس اضافه کرد، این موضوع خصوصاً برای دانش آموزانی که با تغییر مقطع تحصیلی مواجه شده اند بسیاربیشتر به چشم خواهد خورد. برای مثال کودکی را در نظر بگیرید که در کلاس پنجم از فضای مدرسه فاصله گرفته و امروز در کلاس هفتم، شاهد انتقال از مقطع ابتدایی به مقطع متوسطه اول است.

جلیلیان افزود: این تغییر مقطع تحصیلی به سرعتی بسیار فراوان و به دور از زمینه سازی های لازم صورت گرفته که دانش آموز را کاملاً غافلگیر کرده است و اثرات خود را در نخستین روزهای آموزش حضوری به رخ خواهد کشید.

وی گفت: همچنین از نظر آموزشی نیز نوجوانی که تا همین دو ماه پیش به فضای آموزش مجازی و غیرحضوری خو گرفته، امروز ناگهان خود را در فضای آموزش گروهی و حضوری یافته است. توقع ایجاد سردرگمی و استرس و اضطراب برای چنین دانش آموزانی به دور از انتظار نیست.

این مشاور ادامه داد: والدین باید سطح توقعات خود را با در نظر گرفتن شرایط امروز تا حدی پائین تر تنظیم کنند و معلمان و مربیان مدارس نیز باید با در نظر گرفتن این موضوع ، با سعه صدر بیشتر و آستانه تحمل بالاتر ، به مرور زمان و با شیب ملایم قوانین انضباطی و آموزشی را مجدداً برای کل دانش آموزان مرور و تنظیم نمایند و در انتظار تغییرات کندتر بنشینند و درنظر داشته باشند که تحمیل فشار بیشتر به دانش آموزان در امر آموزش و پرورش، نه تنها کمکی به تسریعِ امر نخواهدکرد ، بلکه زمینه سازِ بروزِ اختلالات اضطرابی و ناسازگاری های احتمالی در آموزشگاه خواهد بود.

این روانشناس از اختلالات اضطرابی به عنوان یکی دیگر از چالش های مهم یاد کرد و گفت: در صورت تشخیص به موقع وبرنامه ریزی های دقیق ، می توان از پیامدهای آن تا حد زیادی کاست.

به گفته وی، در این شرایط حساس، از جمله عوامل مهم و یاری رسان در مدارس ، واحد مشاوره مدرسه است که می تواندبا به کارگیری روش‌های مشاوره ای صحیح و مداخله در بحران هم در جنبه های آموزشی و هم تربیتی، در راستای کمک به تطابق بیشتر دانش آموزان با شرایط جدید و ارتقاء سطح سلامت روانی مدرسه، امدادرسان معلمان و مربیان مدرسه و دانش آموزان باشد.

وی تاکید کرد که حضور مشاوران مدارس در این شرایط بسیار پررنگ تر و مهم تر از پیش است و در صورت تاثیرگذاربودن روی عوامل آموزشگاه می تواند سررشته بسیاری از امور را به دست بگیرد.

جلیلیان یادآور شد، در مجموع می‌توان گفت که زندگی پس از کرونا قطعا بسیار متفاوت از زندگی پیش از کرونا خواهد بود و تا بازگشت فضای روانی ایده آل، راه فراوانی در پیش خواهد بود. در این میان ، نقشِ مسائل روانی و آموزش های موردنیاز با هدف مداخله در بحران در شرایط آموزشیِ امروزِ حاکم بر کشور ما و جهانِ پیرامون ، بسیار حیاتی تر از گذشته بوده و تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم آن به زودی خود را به وضوح نشان خواهد داد.

بیشتر بخوانید:
سلامت مردان روی ریل بحران
مطالعه باید به یک رفتار خانوادگی بدل شود

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.