گام بلند آبدانان در راه شکوفایی بهداشت و درمان
22 مرداد 1401 - 19:12
بازدید 247
2
با همت بهزاد علیزاده؛ اگر یکی از نکات تاریک شهرستان آبدانان را از گذشته های دور برشمریم بدون تردید از دست دادن جان عزیزانی بود که در اثر عدم وجود امکانات پزشکی و تجهیزات درمانی و نیز دوری از مراکز درمانی و صعب العبور بودن مسیرهای جاده ای که اکثر بیماران در مسیر اعزام به مراکز درمانی استان جان خود را از دست می دادند.
نویسنده : بهروز مردانی
پ
پ

گفتمان، بهروز مردانی: اگر یکی از نکات تاریک شهرستان آبدانان را از گذشته های دور برشمریم بدون تردید از دست دادن جان عزیزانی بود که در اثر عدم وجود امکانات پزشکی و تجهیزات درمانی و نیز دوری از مراکز درمانی و صعب العبور بودن مسیرهای جاده ای که اکثر بیماران در مسیر اعزام به مراکز درمانی استان جان خود را از دست می دادند .

شهرستانی با جمعیتی بالغ بر ۶۰ هزار نفر تنها از یک بیمارستان کوچک و محقر برخوردار و شبکه های بهداشت آن نیز بر اثر زلزله سال ۹۲ تخریب و نیمه کاره رها شده بودند.

هر چند احداث درمانگاه خیریه در سنوات اخیر توانست تا حدودی بخشی از حجم مراجعان به بیمارستان را جبران کند ولیکن این کفایت نکرد و آبدانان همچنان از نظر تجهیزات و مراکز درمانی لازم در مضیقه بود.

امروز اما با تلاش و پیگیری‌های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان این شهرستان در ریل توسعه، تجهیز و گسترش امکانات و مراکز درمانی قرار گرفته و با اتفاقاتی که قرار است رخ دهد نوید بخش انقلاب و تحویلی شگرف در حوزه بهداشت و درمان این خطه خواهد داشت.

اتفاقاتی که بهزاد علیزاده در حاشیه دیدار مردمی خود در آبدانان که خبرنگاران و جمعی از مسیولان نیز حضور داشتند به بخشی از آنها اشاره و از راه اندازی درمانگاه تامین اجتماعی، بیمارستان ۹۶ تخت خوابه و داروخونه هلال احمر برای بیماران خاص خبر داد.

وی با اشاره به معضل و مزیت آبدانان یعنی دوری از مرکز استان(معضل) و واقع شدن بین دو شهرستان حوزه جنوبی دره شهر و دهلران(مزیت) اظهار داشت این شهرستان به عنوان شهرستان معین می تواند مرکزیت بهداشت و درمان منطقه واقع شود.

«پذیرش بیماران در شهرستان دزفول»

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد یکی از مشکلات اساسی بیماران شهرستانهای دهلران و آبدانان اعزام به مرکز استان بود که بخاطر بعد مسافت و صعب العبور بودن مسیر و از طرفی نزدیکی به شهرستان دزفول راه حل را در این دیدیم که با رایزنی با دانشگاه علوم پزشکی دزفول و انجام تفاهمنامه بین دو دانشگاه ایلام و دزفول این مشکل همیشگی مرتفع و بیماران این دو شهرستان به رضایت خود در استان خوزستان براحتی پذیرش شوند.

«تاسیس بیمارستان ۹۶ تخته»

علیزاده به بیمارستان کوچک آبدانان اشاره و می گوید از آنجا که این مرکز از هر لحاظ جوابگوی نیاز مردم نیست لذا به همین خاطر با پیگیری و رایزنی‌های مختلف مجوز احداث یک بیمارستان ۹۶ تخت خوابه اخذ، زمین آن مشخص و پس از گرفتن ماده ۲۳ (ردیف بودجه ملی) کار احداث آن آغاز خواهد شد.

«توسعه اورژانس بیمارستان آبدانان »

وی همچنین تصریح کرد توسعه بیمارستان رسول اکرم (ص) در دستور کار دانشگاه بود که آن را آفتابه خرج لحیم کردن دانسته و از طرفی احداث بیمارستان جدید به محاق می رفت که با آن مخالفت و قرار بر این است فقط بخش اورژانس آن توسعه یابد.

«خرید دستگاه MRI»

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد از آنجا که سلامت جسمی یک جامعه در گروه افزایش خدمات و کیفیت امکانات است به همین منظور حوزه سلامت از مهمترین خوزه های کاری بنده بوده و برای جلوگیری از سفرهای درمانی خدماتی در قالب تجهیزات و امکانات به منطقه گسیل داده شد که می توان به خرید یک دستگاه « MRI یک و نیم تسلا» مشابه دستگاه مستقر در مرکز استان اشاره و با تفاهمنامه ای که بین دانشگاه علوم پزشکی استان و وزارت بهداشت منعقد گردید مقرر شد که به محض ورود اولین محموله دستگاههای MRI به کشور شهرستان آبدانان در اولویت اول قرار و مردم حوزه جنوب از آن برخوردار شوند.

وی خاطرنشان کرد دستگاه مذکور خارج از سهمیه استان بوده و هزینه خرید آن از بودجه دانشگاه علوم پزشکی استان پرداخت نمی شود.

«استقرار رادیولوژی تکمیل شبکه های بهداشت»

علیزاده در بخشی از سخنانش گفت با پیگیری های به عمل آمده یک دستگاه رادیولوژی ثابت پیشرفته تحویل بیمارستان داده شد ولیکن به علت تعلل مسیولان دانشگاه یا بیمارستان آبدانان هنوز راه اندازی نگردیده لذا انتظار است در راه اندازی آن تعجیل و مورد استفاده مردم قرار گیرد و همچنین از تکمیل و راه اندازی چندین شبکه ی بهداشت و درمان خبر داد.

«استقرار مجتمع آموزش عالی»

وی در خصوص آموزش عالی و تأسیس دانشکده های پزشکی و پرستاری بیان داشت در استان ایلام به جز مرکز استان تمامی شهرستانها از مراکز آموزش عالی در این حوزه محروم هستند فلذا با پیگیری های به عمل آمده سه مجتمع آموزشی برای سه شهرستان های آبدانان، دره شهر و دهلران اخذ و در سال جاری مجتمع آموزش عالی آبدانان در رشته بهداشت عمومی با گرایش بیماریها در رده کاردانی دانشجو می پذیرد.

«درمانگاه تامین اجتماعی»

علیزاده یکی از اتفاقات خوب در آبدانان را احداث درمانگاه تامین اجتماعی در این شهر ذکر کرد و تصریح نمود با هدف ارائه خدمات رایگان به جامعه کارگری راه اندازی درمانگاه تامین اجتماعی از اهداف سال اول کاری خود قرار و با پیگیریهای مستمر و ارائه توجیهات لازم علیرغم نداشتن شاخص جمعیت بیمه شده بلاخره در سال گذشته مجوز دایر نمودن این درمانگاه اخذ، ساختمان آن تهیه و بزودی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

«داروخانه هلال احمر»

وی از استقرار داروخانه هلال احمر در حوزه جنوب به مرکزیت آبدانان خبر داد و گفت تهیه داروی بیماران خاص همواره از دغدغه های آنها بوده و بیمار برای تهیه یک قلم دارو باید به مرکز استان یا سایر استانها مراجعه کند لذا به همین منظور از هلال احمر کشور خواستار دایر نمودن یک داروخانه در آبدانان برای بیماران خاص شهرستانهای جنوبی استان شده که امید است این مهم نیز محقق یابد .

لازم به یادآوری است که در کنار همه این خدمات و امکانات می توان به راه اندازی درمانگاه بقیه الله سپاه پاسداران در آبدانان اشاره کرد که با استقرار پزشکان متخصص بخشی از درمان شهرستان را مرتفع و مشکلات حوزه درمان آبدانان را تا حدودی برطرف کرده است.

بیشتر بخوانید:
نداشتن پروژه هایی با ردیف ملی مهمترین چالش شهرستان آبدانان
کلنگ زنی و افتتاح ۱۲ پروژه در شهرستان آبدانان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.