اجرای بزرگترین پروژه آب و فاضلاب استان در آبدانان
09 شهریور 1401 - 9:33
بازدید 239
3
طرح فاضلاب شهری قدمتی دیرینه در کشور ما داشته و در اکثر اقصا نقاط کشور و خصوصا مناطق کوهستانی و شهرهایی که سطح سفره آب زیر زمینی در آنها بالاست اجرایی شده است.
نویسنده : بهروز مردانی
پ
پ

گفتمان، بهروز مردانی: سیستم جمعآوری فاضلاب یکی از باارزشترین و بزرگترین داراییهای زیرساختی یک جامعه شهری است که وظیفه جمع آوری تمام فاضلاب شهر و آب های سطحی شهر را داشته و از آلودگی آب های زیر زمینی جلوگیری و در حفظ محیط زیست نقش بسیار حایز اهمیتی دارد.

طرح فاضلاب شهری قدمتی دیرینه در کشور ما داشته و در اکثر اقصا نقاط کشور و خصوصا مناطق کوهستانی و شهرهایی که سطح سفره آب زیر زمینی در آنها بالاست اجرایی شده است.

در استان ایلام نیز در اکثر شهرستانهای استان اجرایی شده و در شهرستان آبدانان به عنوان یکی از قدیمی ترین شهرستانهای استان این طرح حیاتی به انجام نرسیده بود که با تلاشهای نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و بعد از سالها مطالبه کلنگ طرح فاضلاب شهری آبدانان که از خواسته های دیرین این دیار بود در هفته دولت به زمین زده شد.

بهزاد علیزاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما در این خصوص گفت طرح فاضلاب شهری آبدانان یکی از مطالبات به حق و از نیازهای ضروری شهرستان بود که با پیگیریهای متعدد و پس از انجام طرح مطالعاتی کلنگ عملیاتی شدن آن در هفته دولت به زمین زده شد.

نماینده مردم شهرستانهای دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره با اشاره به هفت شهرستان قدیمی استان که از سیستم فاضلاب شهری برخوردار بودند گفت آبدانان به عنوان یکی از قدیمی ترین شهرستانهای استان فاقد سیستم فاضلاب شهری بود که در سال ۱۳۹۹ طرح فاضلاب شهری آن در شرکت آبفای کشور مطرح و در ابتدا دولت بخاطر بار مالی و اجرای سیاستهای اصل ۴۴ از انجام آن خودداری میکرد ولیکن با ادله و توجیهات لازم موفق به آوردن آن در جدول ۲۰ متفرقه بودجه ۱۴۰۰ شدیم.

وی افزود ضمن اخذ مجوز ماده ۲۳ در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ و به هنگام جمع بندی و تصویب نهایی بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برای این طرح مهم و حیاتی اختصاص پیدا کرد.

علیزاده همچنین اضافه کرد علاوه بر این از دو ردیف دیگر بودجه ۱۴۰۱  اعتبار ۳۰ درصدی پیش بینی شده که به این پروژه جهت تسریع در کار اختصاص خواهد یافت.

وی به مختصات پروژه اشاره و تصریح کرد سیستم فاضلاب شهری آبدانان به طول ۷۰ کیلومتر و با خط انتقال ۲ کیلومتر که تا افق ۱۴۳۵ پیش بینی شده جمعیت ۳۰۷۵۴ نفر را تحت پوشش قرار و مصرف سرانه تولید فاضلاب ۱۳۲ لیتر است.

علیزاده خاطرنشان کرد این طرح در وهله اول بخاطر حفاری شهر شاید مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کند ولیکن در آینده در حوزه زیست محیطی و هدر رفت آب خیلی موثر بوده و هزینه های اضافی مردم را کاهش، خطر سست شدن زمین بر اثر پرشدن چاه فاضلاب را از بین، آب های زیرزمینی را از آلودگی مصون و آب آن بعد از تصفیه جهت مصارف کشاورزی و صنعتی قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:
نداشتن پروژه هایی با ردیف ملی مهمترین چالش شهرستان آبدانان
آبدانان سالهاست دستاوردی برای عرضه ندارد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.