رسولی‌نژاد: از عملکرد یک جانبه و بدون انصاف صدا و سیما در دفاع از فاطمی امین به شدت گلایه می‌کنم / بدری: وزارت صمت باعث رشد تورم شده؛ باید فاطمی امین را برکنار کنیم
10 اردیبهشت 1402 - 9:47
بازدید 49
1
استیضاح وزیر صمت؛ نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی امروز؛ یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در جلسه ۳۰۴ این مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار قرار دادند.
منبع : انتخاب
پ
پ

نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی امروز؛ یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در جلسه ۳۰۴ این مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار قرار دادند.

به گزارش گفتمان: مهمترین اخبار در خصوص استیضاح فاطمی امین به شرح زیر است:

 

علیرضابیگی: جلسه هیات نظارت درباره خودرو‌های شاسی‌بلند محکمه سیاسی بود

۱۴۰۲/۰۲/۱۰ – ۰۹:۲۹
احمد علیرضابیگی جلسه هیات نظارت را که در آن حاضر شده بود، به «محاکمه سیاسی» تشبیه کرد.

روز گذشته احمد علیرضابیگی نماینده تبریز که سخنانش درباره استیضاح آبان‌ماه فاطمی‌امین و واگذاری ۷۰ تا ۷۵ خودروی شاسی‌بلند به برخی نمایندگان، مناقشه‌برانگیز شده بود، هم به دادستانی رفت و هم به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان. البته در هر دو جلسه‌ای که حاضر شد، او فراخوانده شده بود تا مدارک و اسناد خود را در اثبات ادعایش ارایه کند.

او درباره جلسه‌اش در دادستانی، تنها به این موضوع اکتفا کرد که «معاون دادستان دفاعیات و مدارک را دریافت کرد تا رسیدگی شود.» علیرضابیگی، اما جلسه هیات نظارت را که در آن حاضر شده بود، به «محاکمه سیاسی» تشبیه کرد.

او در ادامه گفت‌وگوی خود می‌گوید: «هیات نظارت برای رسیدگی به شکایت تعدادی از نمایندگان تشکیل شد تا اسناد ادعای خود را ارایه کنم. وقتی اسناد را ارایه کردم، گفتند که ما نمی‌توانیم به اصل آن رسیدگی کنیم و ما فقط باید به این موضوع رسیدگی کنیم که آیا اظهارات من در حیطه وظایف نمایندگی بوده یا خیر؟»

نماینده تبریز در مجلس ادامه داد: «آن‌ها می‌گفتند که سخنان من در مورد واگذاری خودرو، مبنی بر تاثیرگذاری بر نتیجه استیضاح وزیر صمت بوده، اما من تاکید کردم که در همه مصاحبه‌ها گفته‌ام هیات‌رییسه به این موضوع رسیدگی کند که میان واگذاری خودرو و استیضاح چه رابطه‌ای وجود دارد؟»

او با بیان اینکه «در هیات نظارت تاکید داشتند که سخنان من، اثباتی بوده است»، تاکید دارد که «من سوالی مطرح کردم که چه رابطه‌ای بین استیضاح و واگذاری‌ها وجود دارد و این وظیفه هیات‌رییسه است که با تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب به آن رسیدگی کند.»

او می‌گوید «پیش از تعطیلات تابستانی ۱۴۰۱ مجلس، استیضاح وزیر صمت کلید خورده بود و قرار بود بعد از این تعطیلات استیضاح بررسی شود؛ اما در مرداد ماه هم بررسی آن عقب افتاد و نهایتا مقرر شد که بعد از شهریورماه استیضاح فاطمی‌امین مورد بررسی قرار بگیرد که سرانجام آبان ماه برگزار شد.»

علیرضابیگی تاکید دارد که «اصل موضوع را نمی‌توانند نفی کنند، چراکه پای نامه‌ای که به شرکت مربوطه داده شده، امضای معاونت نیروی انسانی قوه مقننه وجود دارد.»

او اضافه می‌کند: «باید بررسی شود آیا در این واگذاری‌ها ابلاغیه ۸ ماده‌ای رییس‌جمهوری مبنی بر عدم واگذاری خودرو به صورت ستادی، زیر پا گذاشته شده یا خیر؟»

بدری: وزارت صمت باعث رشد تورم شده
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ – ۰۹:۲۹
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر صمت با سوءمدیریت خود باعث تشدید مشکلات شده و وزارت صمت در ماه‌های اول سال باعث رشد تورم شد.

صدیف بدری در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صمت اظهار داشت: در استیضاح قبلی نمایندگان به وزیر صمت فرصت دادند اما وزیر بسیاری از فرصت‌ها را از دست داد.

وی بیان کرد: فاطمی امین نه تنها در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه خودرو و ارتقای کیفیت آن کاری نکرد بلکه با سوءمدیریت خود باعث تشدید مشکلات شد و وزارت صمت در ماه‌های اول امسال باعث رشد تورم شد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: آقای فاطمی امین! چرا در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در هیأت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام حاضر نشدید و از مصوبه مجلس درباره واردات خودروهای کارکرده دفاع نکردید و الان لایحه دو فوریتی برای این کار ارائه می‌دهید؟

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در ۲۰ ماه گذشته بازار خودرو متلاطم‌ترین بازار را داشته به گونه‌ای که یک بار بحث قرعه کشی خودرو، یک بار عرضه در بورس و یک بار هم ثبت نام خودرو با گذاشتن ودیعه مطرح شد، چنین تصمیمات متناقض درباره خودرو ناشی از چیست؟

بدری اظهار داشت: هیچ اثری از بهبود کیفیت خودرو نیست و سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر از مردم بر اثر تصادفات جاده‌ای و ناشی از پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی جان خود را از دست می‌دهند.

وی تصریح کرد: خودروسازان داخلی هر روز کیفیت خودرو را کاهش می‌دهند و خودروسازان ما بیشتر از آنکه خودروساز باشند مونتاژ کار هستند، جامعه از ما انتظار تغییر و تحول در وزارت صمت را دارد و ما باید امروز وزیر صمت را برکنار کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی: نمایندگان آراء خود به استیضاح فاطمی امین را منتشر کنند
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ – ۰۹:۲۸
روح الله حضرت پور نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «شایسته است نمایندگان مجلس در راستای احترام به مردم حوزه انتخابیه و التزام به شفافیت آراء و کمک به تصمیم‌گیری‌های آتی ملت ایران، آراءشان در ارتباط با استیضاح فاطمی امین را علنا منتشر کنند. مردم حق دارند بدانند عملکرد نمایندگانشان در مقابل وزارت صمت و آشفته‌بازار خودرو چیست؟»
رسولی‌نژاد، موافق استیضاح وزیر صمت: از عملکرد یک جانبه و بدون انصاف صداوسیما در دفاع از فاطمی امین به شدت گلایه می‌کنم
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ – ۰۹:۲۸
نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که یکی از محورهای استیضاح وزیر صمت بحث خودرو بوده و کل آمار خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار دستگاه بوده این پرسش را طرح کرد که چگونه وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده می‌دهد که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کند.

سیداحمد رسولی نژاد در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی است و عین تقویت نظام و دولت به شمار می‌رود. یک سال و چند ماه از مجلس یازدهم گذشت اما چون در سال پایانی دولت قبلی بودیم استیضاحی مطرح نشد تا بهانه‌ای دست آن دولت تنبل داده نشود سپس با آغاز دولت سیزدهم تقریبا به همه وزرای پیشنهادی دولت، مجلس رای داد و بعد از گذشت حدود ۱۵ ماه از عمر دولت سیزدهم استیضاح یکی از همان وزرا در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که به نتیجه نرسید و امروز نیز ما با زیان آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: امروز استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال نارضایتی مردم از عملکرد این وزارتخانه است. بنده قبل از ورود به محورهای استیضاح از عملکرد یک جانبه و بدون انصاف صداوسیما که هم در استیضاح قبلی و هم در استیضاح فعلی از آقای فاطمی امین دفاع کرد به شدت گلایه می‌کنم.

رسولی نژاد در ادامه گفت: محور اول استیضاح به خودرو باز می‌گردد براساس گزارشات، کل تولید ایران خودرو در سال ۱۴۰۱، ۵۵۰ هزار دستگاه بود اما آمار فروخته شده ۶۱۳ هزار دستگاه است. در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره آقای فاطمی امین این آمار دادن روی کار آمده است که آمار خودروهایی که به کف پارکینگ عودت داده می‌شود همراه با آمار خودروهای تولیدی ارائه می‌شود.

نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کل تولیدات سایپا در سال ۱۴۰۱، ۳۵۱ هزار دستگاه بود و آمار فروخته شده ۳۸۱ هزار دستگاه است. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار خودرو بود اما آنچه که فروخته شده ۹۹۴ هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد افزایش داشته است. حال سوال این است که چگونه وعده داده می‌شود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه می‌رسد. آقای فاطمی امین استاد وعده‌هاست.

خبرگزاری فارس تفاهم‌نامه مجلسی‌ها برای دریافت خودروی شاسی بلند را تایید کرد
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ – ۰۹:۲۸
فارس نوشت: علیرضابیگی نماینده مردم تبریز پس از آنکه مدعی شد در جریان استیضاح نوبت قبل وزیر صمت، ۷۵ نماینده مجلس رشوه گرفتند تا فاطمی امین همچنان وزیر بماند، لیستی را منتشر و اعلام کرد اسامی افرادی که خودروی شاسی بلند دریافت کرده اند بنا بر این مستندات بوده است.

پیگیری خبرنگار فارس از برخی نماینده های مجلس حاکی از آن است که چنین تفاهمی صورت گرفته است که باید نهادهای نظارتی برخورد لازم را با رانت شکل گرفته انجام دهند. اما مسئله ای که همچنان مبهم است تاریخ این تفاهم نامه است.

باتوجه به اینکه تاریخ این تفاهم نامه در اسناد منتشر شده وجود ندارد امکان تطبیق این اسناد با ادعای رشوه ای که علیرضا بیگی مطرح کرده وجود ندارد.

 

ذوالنوری: به ما حتی دوچرخه‌ هم ندادند چه برسد به ماشین

۱۴۰۲/۰۲/۱۰ – ۰۹:۲۷
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری شامگاه شنبه ۹ اردیبهشت‌ماه در سومین گردهمایی و هم اندیشی اعضای ادوار شورای اسلامی شهر مقدس قم در سالن جلسات رضوان شهرداری قم حاضر و سخنان حاشیه‌ای مطرح کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخشی از این سخنان، اظهار کرد: در خصوص استیضاح وزیر صمت، ماشین که نه حتی دوچرخه‌ای هم به شخصی داده نشده است.

وی ادامه داد: ولی اگر در عرصه دیگری در قالب رشوه‌ای به شخصی ماشینی داده شده است باید افشا و اعلام شود.

ذوالنوری مطرح کرد: نماینده و نماینده‌تر نداریم و اگر این اتفاق رخ داده باشد فساد بوده و هیات رئیسه مجلس نباید از آن کوتاه بیاید.

وی عنوان کرد: اجازه نخواهیم داد بخاطر تخلف عده‌ای تمام چهره نظام جمهوری اسلامی و مجلس شورای اسلامی که از ارکان جمهوری اسلامی است، آسیب ببیند.

همچنین نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: درخواست عاجزانه دارم از هیأت رئیسه مجلس، خودروسازان و هر نهادی که امتیاز و پولی از آن در می‌آید، بررسی کنند که اگر هر چیزی خلاف قانون عمومی دریافت کرده‌ام، چه خودم و چه خانواده و بستگانم و چه تمام وابسطه گان به من، آن را به مردم اعلام کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.