ذخیره آب‌های زیرزمینی کردستان هفت درصد افزایش یافت
26 تیر 1402 - 10:57
بازدید 43
4
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در راستای اجرای طرح تعادل بخشی و حفاظت از منابع آب زیرزمینی، کسری مخزن آبخوانهای استان هفت درصد جبران شد.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: آرش آریانژاد اظهار کرد: کسری مخزن منابع آب زیرزمینی استان سال گذشته به صورت نسبی ۵۹ میلیون و ۲۲۰ هزار مترمکعب بود که اکنون به ۲۲ میلیون و ۲۹۰ هزار مترمکعب کاهش یافته و هفت درصد جبران شده است.

وی افزود: آمار ذکر شده نشان می دهد روند کسری آب مخازن سفره های زمینی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشی بوده و میزان آب بیشتری به این منابع برگشت داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: در سه ماهه ابتدایی امسال، ۱۱۶ حلقه چاه آب غیرمجاز در مناطق مختلف استان مسدود و ۳.۴ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب آب به مخازن منابع زیرزمینی برگشت داده شد.

آریانژاد تعداد چاه های آب مجاز استان را حدود ۱۵ هزار حلقه اعلام و اضافه کرد: حدود هشت هزار حلقه چاه غیرمجاز نیز در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: بیشتر این چاه‌ها دارای عمقی بسیار کم هستند و بر منابع آب زیرزمینی تاثیری ندارند اما بدلیل عدم داشتن مجوز و پروانه بهره برداری، جزو چاه‌های غیرمجاز محسوب می شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اظهار کرد: از جمله اقدامات تاثیرگذار در راستای صیانت از منابع آب استان، اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است که بخشی از اقدامات آن شامل انسداد چاه های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند و حجمی، استقرار و تقویت گروه های گشت و بازرسی، اجرای پروژه تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب، برگزاری مستمر جلسات شورای حفاظت آب استان، ساماندهی شرکت‌های حفاری و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در قالب اجرای طرح داناب و گسترش سواد آبی است.

استان کردستان دارای ۱۸ محدوده مطالعاتی شامل ۹ محدوده آن اصلی و ۹ محدوده مشترک و متوسط بارندگی سالانه ۴۵۵ میلی‌متر است.

کردستان دارای ۹ دشت است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه و دهگلان و چاردولی در شرق استان، جزو دشت‌های ممنوعه است.

بیشتر بخوانید:
نارضایتی شهروندان از وضعیت آب شرب/ آب سدآزاد به تصفیه‌خانه سنندج می‌رسد
انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج عملیاتی می شود

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.