۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی سد سورال دهگلان آبی شد
07 مرداد 1402 - 11:41
بازدید 161
6
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: تاکنون از هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی پایاب سد سورال دهگلان، ۷۰۰ هکتار آن تبدیل به آبی شده است.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: آرش آریانژاد روز شنبه اظهار کرد: طی ماه‌های آینده نیز ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی باقی مانده پایاب سد سورال آبی خواهد شد.

وی افزود: تأمین آب کشاورزی به میزان هفت میلیون متر مکعب در سال برای شبکه آبیاری و زهکشی و تبدیل زمین‌های دیم روستاهای سیس، سورال، سرواله و سراب دود به آبی و رونق اقتصادی منطقه از جمله اهداف مهم این طرح است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه اتمام طرح‌های نیمه تمام رویکرد اصلی وزارت نیرو است، اضافه کرد: بهره‌برداری کامل از شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد سورال در توسعه اقتصادی و امیدآفرینی کشاورزان و ذینفعان این منطقه تأثیرات بسزایی دارد.

آریانژاد یادآور شد: سد سورال با ۱۱ میلیون مترمکعب ظرفیت، در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهر دهگلان و در ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی سنندج و بر روی رودخانه سورال، احداث شده است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

بیشتر بخوانید:
انتقال آب سد آزاد تنها راه برون رفت کردستان از معضل کم آبی است
بیش از هفت هزار میلیارد ریال برای ساخت سدهای کردستان هزینه شد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.