عملیات مطلع الفجر روایت حماسه‌آفرینی مرزداران گیلانغرب
20 آذر 1402 - 19:11
بازدید 60
2

بیستم آذرماه یادآور عملیات غرورآفرین مطلع الفجر در سال ۱۳۶۰ و روایت حماسه آفرینی‌های مرزداران غیور گیلانغرب، دومین شهر مقاوم کشور در زمین‌گیر کردن رژیم بعث عراق است. به گزارش گفتمان: شهرستان گیلانغرب در غرب کرمانشاه در طول دوران هشت سال دفاع مقدس با تحمل فشارهای فراوان و عدم امنیت منطقه هیچ‌گاه این دیار را ترک […]

منبع : ایرنا
پ
پ

بیستم آذرماه یادآور عملیات غرورآفرین مطلع الفجر در سال ۱۳۶۰ و روایت حماسه آفرینی‌های مرزداران غیور گیلانغرب، دومین شهر مقاوم کشور در زمین‌گیر کردن رژیم بعث عراق است.

به گزارش گفتمان: شهرستان گیلانغرب در غرب کرمانشاه در طول دوران هشت سال دفاع مقدس با تحمل فشارهای فراوان و عدم امنیت منطقه هیچ‌گاه این دیار را ترک نکردند و در برابر حملات ناجوانمردانه دشمن بعثی مقاومت کرده و گواه این ادعا تقدیم ۷۵۰ شهید والامقام، ۲ هزار و ۱۲۵ جانباز و ۱۳۳ آزاده سرافراز و هزاران رزمنده، است.

این شهرستان در هشت سال جنگ تحمیلی ۱۵۰ بار مورد اصابت بمباران هوایی، موشک باران و گلوله باران دشمن بعثی قرار گرفت که در نتیجه این حملات، ۳۰ روستا و شهر گیلانغرب به‌طور کامل تخریب شد.

بیستم آذر ماه ۱۳۶۰ مصادف با آغاز عملیات مطلع‌الفجر است. در نتیجه این عملیات ارتفاعات شیاکوه در گیلانغرب به تصرف رزمندگان درآمد و خسارت سنگینی به دشمن وارد شد.

عملیات بزرگ غرورآفرین مطلع الفجر در سال ۱۳۶۰ با رمز مبارک یا مهدی (عج) شروع شد که با تسلط کافی دشمن بر منطقه گیلانغرب از پیشروی نیروهای خودی جلوگیری کرد ولی در محور سرپل ذهاب، قوای جمهوری اسلامی با وجود نداشتن توفیق در فتح تنگه کورک، نقاطی از ارتفاعات برآفتاب را به تصرف خود در آورده و جاده گیلانغرب – قصرشیرین را مسدود کردند.

در محور گیلانغرب درگیری با دشمن بعثی تا روشنی روز ادامه داشت و نیروهای عمل کننده در این محور با صلابت و رزمی بی مانند موفق شدند با تقدیم تعدادی شهید و مجروح، ارتفاع شیاکوه را به تصرف خود در آورند که در روز نخست تلاش رزمندگان اسلام در همین حد باقی ماند.

در این عملیات نیروهای عراقی توانستند با بررسی اوضاع و شناسایی مواضع نیروهای ما، در شب دوم عملیات در محور شیاکوه پاتک کنند که با مقاومت و هوشیاری رزمندگان خنثی شد و نیروهای عراق بدون کسب نتیجه، عقب رانده شدند.

با گذشت سه روز از عملیات غرور آفرین مطلع الفجر فقط ارتفاعات «شیاکوه و برآفتاب» از توابع شهرستان گیلانغرب در اختیار نیروهای خودی قرار داشت، پاتک های سنگین و متوالی دشمن از یک سو و امکان نداشتن پشتیبانی از نیرو به علت فاصله زیاد خط مقدم با عقبه از سوی دیگر موجب شد پس از ۱۷ روز مقاومت، ارتفاعات یادشده به طور مجدد به تصرف دشمن درآید.

دستاورد بزرگ عملیات مطلع الفجر

از دستاوردهای مهم عملیات مطلع الفجر آزادسازی ارتفاعات مهم چغالوند و آوزین، ۳۰کیلومتر از خاک کشورمان در دشت گیلانغرب و بازگشت ۳۰ روستای این شهرستان به آغوش کشور است.

در عملیات غرورآفرین مطلع الفجر، نیروهای سلحشور سپاه پاسداران به همراه بسیجیان سرافراز و مردم غیور، ارتشیان و هوانیروز قهرمان از سه جبهه با وجود سرمای هوا و میدان‌های مین به دشمن بعثی با هدف آزادسازی ارتفاعات «چرمیان، سرتتان، دیزه کش، برآفتاب، تنگ کور، تنگ قاسم آباد، تنگ حاجیان، فریدون هوشیار، دشت گیلانغرب، روستاهای گمار، بورسوار و دشت گیلانغرب» حمله کردند.

در این عملیات نیروهای سپاه پاسداران، بسیج و تعدادی از مردم بومی منطقه همراه با نیروهای ارتش و هوانیروز، از سه محور به دشمن یورش برده و بدون توجه به سرمای شدید و شرایط سخت منطقه و میدان های مین، به جبهه دشمن نفوذ کردند.

خسارت سنگین به دشمن بعثی

عملیات غرورآفرین مطلع الفجر خسارات سنگینی به دشمن وارد کرد و در این عملیات ۲ هزار و ۱۵۰ نیروی بعثی کشته، زخمی و اسیر شدند و تجهیزات و ادوات بسیاری نیز به غنیمت گرفته شد.

حضور ۱۱ گردان پیاده سپاه پاسداران، سه گردان تیپ ۵۸ ذوالفقار، گردان های ۲۱۱ و ۲۶۵ زرهی، یک گردان از گردان ۲۹۰ زرهی از ارتش و یک گردان ژاندارمری از کشورمان در عملیات مطلع الفجر نیز نشان از اتحاد نیروهای مسلح در دفاع از مرزهای این سرزمین مقدس بود که در عملیات مطلع الفجر به وضوع مشهود بود.

استعداد دشمن در این منطقه عملیاتی پیش از انجام آن حضور تیپ های ۲، ۵ و ۳۹ پیاده کوهستانی، یک گردان از تیپ ۲۲ پیاده کوهستانی، گردان تانک لشکر چهارم پیاده کوهستانی و یک گردان نیروی مخصوص و پس از عملیات نیز تیپ های ۴۲۵ و ۵۰۳ پیاده، یک گردان از تیپ ۴ پیاده کوهستانی، یک گردان از تیپ ۴۱۲ پیاده و پنج گروهان کماندویی، بود.

سه معبر اصلی برای این عملیات در نظر گرفته شده بود که یک معبر از ارتفاعات «سنبله در جنوب پادگان ابوذر» شروع شد و به ارتفاعات «برآفتاب» می رسید و در نهایت پس از قطع جاده گیلانغرب با قصرشیرین در منطقه «سرتتان و تنگه قاسم آباد» در محور گیلانغرب تلاقی می کرد.

گروه ضربت تیپ ۵۸ ذوالفقار در این عملیات تانک های دشمن در منطقه قاسم آباد را منهدم کرده و ضمن هموار کردن راه عبور تانک های خودی، جاده گیلانغرب به قصرشیرین را نیز مسدود کرد.

۲ معبر دیگر در منطقه عمومی غرب گیلانغرب انتخاب شده بود که هریک از معبرهای اصلی برای انجام این عملیات نیز چند معبر فرعی داشت و هدف های مستقلی را تامین می کرد.

سرداران شهید «ابراهیم هادی، داریوش ریزوندی و صفر خوشروان» فرماندهی سه محور مهم در جبهه گیلانغرب را بر عهده داشتند، کنترل و هدایت عملیات نیز توسط چهار پاسگاه فرماندهی انجام می شد که این پاسگاه های فرماندهی با نام های امام خمینی (ره)، شهید رجایی، شهید باهنر و شهید بهشتی انجام وظیفه می کردند و هدایت و کنترل کامل عملیات با مرکز فرماندهی امام خمینی (ره) بود.

اهداف مهم عملیات مطلع الفجر

انهدام قوای دشمن بعثی، آزادسازی قصرشیرین و نفت شهر و نزدیکی به شهر اشغال شده قصرشیرین از اهداف این عملیات بود که در ۲ محور عمده سرپل ذهاب و گیلانغرب صورت گرفت.

رزمندگان غیور و سلحشور اسلام با جانفشانی و مقاومت، توانستند اهداف به دست آمده در این عملیات را تثبیت و نگه دارند و موفق شدند در جریان ۱۷ روز درگیری، ضمن وارد آوردن تلفات زیاد بر دشمن شامل ۲ هزار زخمی و ۱۴۰ اسیر، تجربه های گران سنگی را برای انجام عملیات های بعدی به دست آورند و مهمترین دستاورد آن ایثار و مقاومت جانانه نیروهای سلحشور رزمنده ایران اسلامی در این عملیات بود.

۲۵ آذرماه صعود سراسری بسیجیان به ارتفاعات آوزین

فرمانده ناحیه مقاومت سپاه گیلانغرب با بزرگداشت سالگرد عملیات مطلع الفجر گفت: آیین گرامیداشت این عملیات روز شنبه ۲۵ آذرماه با صعود سراسری چند هزار نفری بسیجیان به یادمان مطلع الفجر آغاز و در محل این یادمان یادواره شهدای تیپ مسلم بن عقیل نیز برگزار خواهد شد. همچنین همزمان با برگزاری این مراسم، آیین تشییع پیکر هفت شهید گمنام از روستای گورسفید به سمت یادمان مطلع الفجر نیز با حضور مردم برگزار می گردد.

سرهنگ «محمدجواد نجفی» از دیگر برنامه‌های بزرگداشت سالروز عملیات مطلع الفجر را برپایی موکب‌های فرهنگی و پذیرایی، نمایشگاه عکس و اجرای برنامه های فرهنگی در محل یادمان و سخنرانی فرمانده سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه بیان کرد.

وی اظهار کرد: مقاومت و پایداری مردم صبور گیلانغرب در دوران دفاع مقدس برگ زرینی از تاریخ ایثار و شهادت این مرز و بوم ثبت کرد و عزم و اراده مردم سخت‌کوش این منطقه در بحبوحه کارزار جنگ، سراسر درس آزادگی و غیرت را در خود نهفته دارد.

فرمانده ناحیه مقاومت سپاه گیلانغرب با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت همواره باید به بهترین شکل حفظ و به نسل امروز و آینده انتقال یابد، ادامه داد: حضور در این عملیات تجدید عهد و پیمانی دیگر با شهدای انقلاب و خصوصا شهدای عملیات مطلع الفجر خواهد بود.

کرمانشاه ۳۰ هزار ایثارگر دارد

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۵۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

بیشتر بخوانید:
آیین روز مقاومت گیلانغرب و کنگره ۷۵۰ شهید این شهرستان برگزار شد
مجموعه شعر «در سفارت آغوش تو» اثر شاعر کرمانشاهی منتشر شد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.