عاملان حفاری اثر تاریخی عمارت خسرو قصرشیرین تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند
12 دی 1402 - 11:55
بازدید 168
4

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین از پیگیری قضایی برای شناسایی و دستگیری عاملان حفاری در اثر شاخص باستانی عمارت خسرو قصر شیرین خبر داد. به گزارش گفتمان: «بهرنگ بابایی» روز دوشنبه افزود: چندی پیش سارقان آثار تاریخی و باستانی اقدام به حفر و کندن گودالی در عمارت خسرو واقع در حاشیه […]

منبع : ایرنا
پ
پ

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین از پیگیری قضایی برای شناسایی و دستگیری عاملان حفاری در اثر شاخص باستانی عمارت خسرو قصر شیرین خبر داد.

به گزارش گفتمان: «بهرنگ بابایی» روز دوشنبه افزود: چندی پیش سارقان آثار تاریخی و باستانی اقدام به حفر و کندن گودالی در عمارت خسرو واقع در حاشیه شمالی شهر قصرشیرین با قصد استخراج اشیاء کرده بودند هرچند موفق به دستبرد نشدند.

وی با بیان اینکه بلافاصله بعد از حفاری طی هماهنگی با دادستانی پیگرد قضایی عاملان حفاری در دستور کار قرار گرفت، گفت: همچنین هماهنگی لازم با هیات باستان شناسی انجام شده تا با حضور در شهرستان قصرشیرین نسبت به بررسی و مسدود کردن گودال حفر شده اقدام شود.

وی همچنین اظهار کرد: بنای عمارت یا قصر خسرو پرویز در حاشیه شمالی شهر قصرشیرین و نزدیکی آتشکده چهار قاپی قرار دارد که اکنون تنها ویرانه هایی از آن دیده می شود؛ این اثر در جهت شرقی – غربی و به ابعاد ۹۸ در ۲۸۵ متر بر روی تپه ای به ارتفاع هشت متر ساخته شده و راه ورود به داخل آن از طریق پلکان صورت گرفته است.

بابایی ادامه داد: عمارت خسرو بیش از ۷۰ هزار متر مربع مساحت دارد که با انجام کاوش‌های باستان شناختی ابعاد دقیق‌تری به دست می آید و به احتمال یقین ابعاد آن بزرگ‌تر از وضعیت کنونی است.

وی افزود: تاکنون ۶ فصل کاوش در مجموعه تاریخی عمارت خسرو شهرستان قصرشیرین انجام شده و کاوش هفتم نیز در ضلع غربی منتظر تامین اعتبار است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین گفت: نخستین فصل کاوش توسط باستان شناسان ایرانی در این عمارت از چند سال پیش آغاز و مشخص شد این اثر دارای بخش های مختلفی همچون حیاط میانی، تالار، اتاق ها، رواق ها و بخش های مربوط به خدمتکاران است.

بابایی افزود: عمارت خسرو با استفاده از مصالح سنگ و گچ بر روی یک سکوی بزرگ به ارتفاع ۶ متر نسبت به زمین‌های اطراف ساخته شده است که بنای آن از نظر پلان معماری از ۲ بخش رسمی – تشریفاتی و خصوصی تشکیل شده است.

به گفته وی کاخ خسرو که با نام ۲ بنای ساسانی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است مربوط به دوره ساسانیان بوده و ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۳۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وی در خصوص نقش مراقبتی و صیانتی اداره میراث از آثار تاریخی و باستانی گفت که این مهم به دلیل تعدد و پراکندگی آثار و از دیگر سو کمبود نیروی انسانی گاها باعث فرصت طلبی و تعرض سارقان می شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین در مسیر هگمتانه و کنگاور به تیسفون پایتخت امپراتوری ایران در دوره اشکانیان و ساسانیان؛ بیش از ۱۰۰ اثر ثبتی و شناسایی شده باستانی دارد که می توان به آثاری چون چهارقاپو، کاخ ساسانی خسرو پرویز، حوش کسری، کاروان ‌سرای قصرشیرین و نهرشاه گدار اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:
بیش از ۷۰۰ محوطه باستانی در منطقه اورامانات کرمانشاه وجود دارد
کشف عتیقه های ۵۰ میلیارد ریالی دوران هخامنشی در کرمانشاه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.