نتیجه یک طرح تحقیقاتی: صمغ سقز اثرات محافظت‌کننده ای در برابر آلزایمر دارد
24 بهمن 1402 - 11:00
بازدید 223
4
یک طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نشان داد که صمغ سقز اثرات محافظت‌کننده‌ای در برابر آلزایمر دارد.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان:براساس مطالعه‌ای با عنوان پروژه «بررسی اثر محافظتی صمغ گیاه سقز در مدل حیوانی آلزایمر القا شده توسط آلومینیوم کلراید در موش صحرایی نر» که توسط دکتر «سمیرا شیرویی» در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد مشخص گردید که صمغ سقز با دوز ۱۰۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم، بیشترین اثر ضدآلزایمری را دارد.

گفتنی است آلزایمر امروزه از رایج‌ترین مشکلات حوزه سلامت جوامع انسانی به شمار می‌رود.

صمغ سقز دارای خواص محافظت کننده عصبی است و با توجه به اثرات شاخص آنتی اکسیدانی، می‌توان از این ماده به عنوان درمان کمکی اختلالات مذکور بهره برد.

سقز از درخت بنه به دست می آید؛ بنه با نام علمی Pistaciaatlantica متعلق به خانواده پسته(Anacardiaceae) بوده و از لحاظ جغرافیایی انتشار آن از جزایر قناری و سواحل دریای مدیترانه آغاز و به کشورهای سوریه ارمنستان ترکیه، عراق، پاکستان، افغانستان و ایران ختم می‌شود.

نحوه استحصال سقز

برداشت کنندگان در فصل برداشت (تیر و مرداد) به مناطق جنگلی می روند و پس از درست کردن پیاله های گلی به نام ‘کوچله’ و زخمی کردن درختان، آن را در محل های مناسب روی تنه درخت نصب می کنند.

زخم‌های افقی تازه بر پیکره و تنه درخت باید به گونه‌ای باشد که آسیب زیادی به درخت وارد نکند و شیره سقز بداخل پیاله گلی هدایت شود که جنگل نشینان به سبب تجربه و مهارت خاصی که در این کار دارند، با استادی تمام و بدون نقص این بخش از کار را انجام می دهند.

درختان قزوان یا بنه که بخشی از درختان جنگل های زاگرس را تشکیل می دهند به سبب قدمت، قابلیت ها و اهمیتی که برای جنگل نشیان دارد نیازمند مراقبت ها بیشتری بوده و لازم است حفاظت از آنها در اولویت قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:
مردان نسبت به زنان کمتر به سلامت خود اهمیت می‌دهند
نان سالم، حلقه مفقوده در زنجیره سلامت غذایی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.