ایجاد اتاق مشترک کردستان ایران و اقلیم کردستان امری ضروری است
27 فروردین 1403 - 11:40
بازدید 18
2
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی سنندج گفت: ایجاد اتاق مشترک کردستان و اقلیم در عراق با توجه به حجم مبادلات تجاری بین طرفین نیازی ضروری است.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: از روابط عمومی اتاق بازرگانی سنندج، علی‌اکبر عبدالملکی شامگاه یکشنبه در جلسه‌ اتاق مشترک ایران و عراق که با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق و رؤسای اتاق‌های هم‌مرز با کشور عراق برگزار شد، اظهار کرد: مسائل و مشکلات موجود در مرزهای سیف سقز، سیرانبند بانه و باشماق مریوان توسط کارشناسان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج را احصا کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: پس از شناسایی و طبقه‌بندی مسائل مشکلات موجود در مرزهای استان کردستان با کشور عراق متوجه شدیم راهکار حل برخی از موارد در شهرستان مربوطه وجود دارد و برخی از مشکلات نیز نیاز به ارجاع به مرکز استان دارند و تعدادی از مسائل را هم باید در پایتخت دنبال کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج ادامه داد: در حال حاضر مشغول پیگیری و رایزنی برای حل مسائل و مشکلات هر سه دسته مذکور به طور موازی هستیم.

عبدالملکی ادامه داد: وجود ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک استان کردستان با کشور عراق و حجم بالای تجارت و تعاملات اقتصادی با این کشور به ویژه از مرز باشماق دلیلی برای توجه ویژه‌تر به مرزهای غربی کشور به خصوص مرزهای رسمی استان کردستان است.

وی اظهار کرد: کشور عراق و اقلیم کردستان این کشور جایگاه مهمی در واردات کالاهای مورد نیاز ایران و صادرات محصولات و تولیدات ما دارد که باید روزبه‌روز در راستای توجه به تسهیل تجارت میان این دو کشور اقدام شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی سنندج یادآور شد: امیدواریم پس از انتخابات اتاق مشترک ایران و عراق نقش استان کردستان در این اتاق پررنگ‌تر شود به این صورت که در راستای تسهیل تجارت می‌توان شعبه‌ای از اتاق مشترک ایران و عراق را میان استان کردستان و اقلیم کردستان عراق را ایجاد کرد.

عبدالملکی افزود: هدف اتاق مشترک استان کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق تسهیل تجارت و آسان‌سازی فرآیندهای صادرات و واردات و جلوگیری از موازی‌کاری است.

وی یادآور شد: این اتاق سال ۱۳۹۳ ایجاد شد اما پس از مدتی معاونت حقوقی و بین‌الملل اتاق ایران فعالیت این اتاق را مغایر قانون ارزیابی کرد و در کمال تعجب اتاق مذکور ملغی شد که امیدواریم با توجه به تغییر شرایط جهانی و منطقه‌ای و اهمیت مقوله‌هایی همچون اقتصاد و تولید، از ایجاد دوباره‌ این اتاق استقبال به عمل آید.

بیشتر بخوانید:
اقلیم کردستان بازار هدف مهمی برای صادرات و توسعه گردشگری کرمانشاه است
ایجاد منطقه آزاد مشترک با اقلیم کردستان عراق پیگیری می‌شود

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.