واحدهای تولیدی خوزستان در انتظار راهکار تامین مواد اولیه خارج از بورس
20 شهریور 1399 - 17:52
بازدید 191
6

دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی موظف شد تا هفته آینده راهکارهای پیشنهادی برای تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی کوچک استان (پلیمری) خارج از بورس را به استان خوزستان اعلام کند. به گزارش گفتمان زاگرس:رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی پنجشنبه در ارتباط تصویری […]

پ
پ

دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی موظف شد تا هفته آینده راهکارهای پیشنهادی برای تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی کوچک استان (پلیمری) خارج از بورس را به استان خوزستان اعلام کند.

به گزارش گفتمان زاگرس:رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی پنجشنبه در ارتباط تصویری با کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان که با موضوع رسیدگی به مشکلات تامین مواد اولیه صنایع پایین دست پتروشیمی در سرسرای این شورا برگزار شد، اظهارداشت: ارزش‌گذاری محصولات پتروشیمی بر اساس نرخ جهانی که اغلب با افزایش ۲ تا سه درصدی همراه است، صورت می‌گیرد.

مرضیه طهماسبی ادامه‌داد: اما آنچه که در داخل کشور باعث ایجاد مشکلات ناشی از این افزایش قیمت می‌شود، محاسبه ارزش این محصولات بر اساس نرخ روز دلار است.

وی با تاکید بر اینکه تعیین قیمت بر اساس نرخ دلار مصوبه شورای رقابت و همچنین ستاد تنظیم بازار کشور است، گفت: با این وجود در صورتی که شرکت‌های تولیدی دارای قراردادهای مشخص با بورس و شرکت ملی صنایع پتروشیمی باشند در زمینه قیمت برای آنها تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد.

سایه مصوبه شورای رقابت بر روی وعده وزیر نفت

این مقام مسئول در شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص خواسته انجمن پلیمری استان خوزستان مبنی بر تحقق وعده وزیر نفت در سال ۹۴ با موضوع اختصاص ماهانه سه هزار تن مواد اولیه از سوی صنایع پتروشیمی استان به واحدهای تولیدی زیرمجموعه این انجمن، گفت: باید توجه داشت که از سال ۹۵ شورای رقابت تصویب کرد که فروش داخلی محصولات پتروشیمی فقط باید در بورس انجام شود که این موضوع برای شرکت‌های پتروشیمی نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است.

طهماسبی همچنین با اشاره به مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور که عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا را به تایید سران قوا رسانده است، گفت: بنابراین بر اساس قوانین و مقررات، عرضه این نوع محصولات صرفا در بورس کالا ممکن است و هرگونه تخصیص خوراک خارج از این فرآیند تخلف محسوب می‌شود.

وی ادامه‌داد: در صورتی که واحدهای تولیدی نسبت به سهمیه‌های تعیین شده در بورس کالا اعتراض دارند می‌توانند با انجام مکاتباتی که با دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انجام می‌دهند؛ افزایش سهمیه خود را مورد پیگیری قرار دهند.

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی تصریح‌کرد: درخواست واحدهای تولیدی بعد از طی شدن فرآیندهای اداری در کمیته تخصصی پتروشیمی ذیل ستاد تنظیم بازار کشور که اتاق بازرگانی ایران در آن عضو است نیز مطرح شد و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

عرضه محصولات پتروشیمی مازاد در خارج از بورس

طهماسبی همچنین در بخش دیگری از این نشست در خصوص اینکه ۷۰ درصد از واحدهای تولیدی مستقر در محدوده جغرافیایی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر از بابت تهیه و عرضه مواد اولیه مشکلی ندارند، گفت: بر همین اساس لازم است واحدهای تولیدی خارج از این محدوده نسبت به اعلام مشکلات خود در زمینه اینکه برای تهیه چه نوع خوراک‌هایی مشکل دارند، اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در صورت اعلام مشخص نیاز واحدهای تولیدی استان(نوع محصولات)، ممکن است مشکلات آنها در زمینه تهیه مواد اولیه از بورس برطرف شود، افزود: این درحالی است که میزان تولید برخی محصولات پتروشیمی کشور کمتر از نیاز داخلی است.

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی اضافه‌کرد: به عنوان مثال این ظرفیت وجود دارد که در قالب قراردادهای تولیدی، عرضه محصولاتی مانند پلی اتیلن و متانول را به دلیل تولید مازاد بعد از طی کردن فرآیندهای قانونی، از بورس خارج کرد.

طهماسبی از این اقدام به عنوان یک شروع مناسب برای تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی در خارج از بورس یاد کرد و گفت: در این راستا پیشنهاد می‌شود که واحدهای تولیدی برای انجام این اقدام، درخواست‌های خود را به دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی اعلام کنند.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید چاره اندیشی کند

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با ابراز نگرانی از تعطیلی واحدهای تولیدی تعطیلی شده به دلیل مشکلات به وجود آمده در زمینه تهیه مواد اولیه پتروشیمی از بورس کالا، بیان‌داشت: شرکت‌های پتروشیمی در استان خوزستان باید برای فعال شدن صنایع تولیدی پایین دستی از  واحدهای تولیدی حمایت‌های کوتاه مدت و میان مدتی داشته باشند.

ارسلان شهنی ادامه‌داد: این واحدها به واسطه وجود حمایت‌هایی که مهمترین آن تامین مواد اولیه لازم است؛ می‌توانند خود را تقویت کنند و منطق اقتصاد نیز این امر را تایید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در استان باعث فعالیت صنایع پتروشیمی مستقر در استان شده است، گفت: بر همین اساس انتظار می‌رود این شرکت‌ها به محیط پیرامونی خود خدمات دهند که این امر باعث تداوم فعالیت این صنایع بزرگ خواهد بود.

این مقام مسئول در استانداری خوزستان از دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خواست با کمک انجمن پلیمری خوزستان نیاز واحدهای تولیدی به مواد اولیه را تا یکشنبه هفته آینده شناسایی کند، افزود: بعد از جمع آوری این اطلاعات، باید نیاز استان به دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ارسال شود تا در نشستی که چهارشنبه هفته آینده برگزار می‌شود، راهکارهای موجود برای رفع این مشکل مجددا بررسی گردد.

شهنی خاطرنشان‌کرد: بر اساس این اطلاعات دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید اعلام کند که بر اساس قوانین، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها تا چه میزان توانایی تامین مواد اولیه در خارج از بورس را دارد.

وی اضافه‌کرد: در صورتی که این دفتر نتواند بر اساس نیاز اعلام شده مواد اولیه درخواستی واحدهای تولیدی را تامین کند، باید به ارائه راهکارهای اساسی بپردازد و مشخص کند که چه نوع مصوباتی در قالب سران قوا، ستاد تنظیم بازار، مجلس و یا وزارت نفت می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

۲۰۰ واحد تولیدی پلیمری در خوزستان تعطیل شدند

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان در بخش دیگری از این نشست تعداد صنایع تولیدی پلیمری در استان خوزستان را ۲۹۶ واحد اعلام‌کرد و گفت: به مرور زمان به دلیل مشکلاتی که در زمینه تهیه مواد اولیه پتروشیمی به وجود آمده؛  تنها ۹۰ واحد از آنها هم‌اکنون فعال هستند.

شهلا عموری با تاکید بر اینکه قطعا تعطیلی واحدهای تولیدی ضربه بسیار جدی به استان وارد کرده و میزان بیکاری را افزایش داده است، افزود: در حال حاضر واحدهایی که موفق شده‌اند تا به فعالیت خود ادامه دهند با کمترین میزان ظرفیت کار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه واحدهای کوچک صنعتی به واسطه شرایط جغرافیایی هر استان و شکل‌گیری صنایع مادر ایجاد شده و می‌شوند، گفت: از جمله این صنایع بزرگ و مادر را می‌توان پتروشیمی‌ها دانست و از آنجایی که تولید این صنایع ۶ درصد افزایش یافته، جهش تولید خوبی را می‌توان در آینده برای آنها پیش‌بینی کرد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با بیان تحقق تولید ۱۳۵ میلیون تنی در شرکت‌های پتروشیمی چشم انداز تعریف شده در این صنعت است، بیان‌داشت: با توجه به چنین رویکردی در حوزه پتروشیمی‌ها، فعالان بخش خصوصی در سراسر کشور انتظار دارند تا از واحدهای کوچک ایجاد شده حمایت‌های جدی صورت بگیرد؛ اما این درحالی است که چنین امری صورت نگرفته است تا جایی که حتی صنایع پایین دستی انجام طرح‌های توسعه‌ای خود را متوقف کرده‌اند.

عموری با بیان اینکه در حال حاضر صنایع کوچک بالاجبار باید مواد اولیه خود را در بورس تهیه کنند، گفت: از زمانی که این اقدام در بورس صورت گرفت؛ برای واحدهای مختلف میزان سهمیه مشخصی تعیین شد و در این بین نیز افرادی هستند که با وجود نداشتن فعالیت تولیدی امکان استفاده از چنین سهمیه‌هایی را پیدا کرده که دلیل آن واقعی نبودن ظرفیت پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده است.

وی اضافه کرد: بنابراین به واسطه کمبود سهمیه‌ها، واحدهای تولیدی کوچک مجبور هستند مواد اولیه را از واسطه‌ها تهیه کنند که قطعا محصولات نهایی پلیمری خیلی بیشتر از قیمت واقعی تولید خواهند شد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با انتقاد از افزایش پنج تا  ۶ درصدی قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا، بیان‌داشت: این سیاست در بورس کالا باعث شده قیمت محصولات نهایی با افزایش قیمت زیادی روبه‌رو شود و این واحدها به دلیل منعقد کردن قراردادهای کاری با کارفرمایان، مجبور هستند محصولات خود را با ضرر و زیان بسیار زیادی تولید کنند.

عموری خواستار اجرایی شدن وعده وزیر نفت در سال ۹۴ مبنی بر اختصاص ماهانه ۳ هزار تن محصولات پتروشیمی خارج از بورس به واحدهای تولیدی استان شد و گفت: از آنجایی که شرکت‌های پتروشیمی در استان خوزستان ایجاد شده‌اند و از خدمات زیربنایی و زیرساخت‌های فراهم شده در حال استفاده هستند، انتظار می‌رود تا این صنایع در قبال خدماتی که دریافت می‌کنند نسبت به اقتصاد استان و همچنین واحدهای تولیدی کوچک مسئولیت پذیر باشند.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود که یک تفاهمنامه مشترک بین واحدهای تولیدی(انجمن پلیمری استان) و شرکت‌های پتروشیمی منعقد شود تا طبق توافقی که صورت می‌گیرد، ماهانه سهمیه مشخصی از محصولات مختلف پتروشیمی به استان اختصاص یابد؛ پیش از این نیز استاندار خوزستان این صنایع را بر اساس مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی موظف به تامین نیاز واحدهای تولیدی کرده است.

عرضه محصولات پتروشیمی خارج از بورس نیازمند ساز و کار

رییس ارزیابی طرح‌های سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در بخش دیگری از این نشست به درخواست مجموعه مدیریت ارشد استان خوزستان برای ایجاد ساز و کاری مشخص به منظور اختصاص مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی استان در خارج از بورس اشاره کرد و گفت: در این رابطه نشست‌ها و مکاتبات متعددی صورت گرفته است تا بر اساس قوانینی که وجود دارد این امکان در نهایت برای صنایع پایین دستی فراهم گردد.

حمید عباسی تصریح‌کرد: اولویت اول این صنایع تامین خوراک مورد نیاز آنها در خارج از بورس و اختصاص سهمیه‌های مستمر به این واحدها است تا بتوانند به فعالیت‌های تولیدی خود ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۴ به درخواست استاندار خوزستان وزیر نفت با اختصاص ماهانه سه هزار تن مواد اولیه در خارج از بورس موافقت کرد، گفت: سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر بعد از مجوز وزیر نفت، این درخواست مجموعه مدیریت ارشد استان را به هلدینگ خلیج فارس ارجاع داد، اما بعد ابلاغ مصوبه شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار مبنی بر عرضه این محصولات در بورس، روند اختصاص سهمیه‌ای خاص به استان متوقف شد.

رییس ارزیابی طرح‌های سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر اضافه‌کرد: بعد از این بود که بر اساس بخشنامه وزارت صمت، کارگروهی در ستاد تنظیم بازار کشور تشکیل شد تا فرآیند اختصاص مواد اولیه به واحدهای استان در قالب قراردادهای بلند مدت تغییر کند اما در این مسیر مشکلاتی به وجود آمد.

اصلاح سهمیه ها واحدهای تولیدی کمکی به تامین مواد اولیه نمی‌کند

دبیر و نائب رییس انجمن صنایع پلیمری و شیمیایی خوزستان سابقه مشکل تامین مواد اولیه صنایع پایین دست استان به محصولات پتروشیمی را از ۱۰ سال گذشته تا کنون عنوان‌کرد و گفت: در این زمینه ایجاد سامانه‌های تعیین سهمینه از جمله سامانه بهین یاب نتوانست مشکلات واحدهای تولیدی را برطرف کند.

محمدرضا نورآبادی تصریح‌کرد: در این شرایط اصلاح میزان سهمیه‌ها توسط وزارت صمت نیز نمی‌تواند دیگر مشکلات را حل کند به این خاطر که برخی افراد با داشتن پروانه‌های بهره‌برداری از سهمیه‌های خاصی برخوردار هستند که می‌توانند از طریق بورس حجم قابل توجهی از مواد اولیه عرضه شده را دریافت کنند و سپس در بازار آزاد بفروش برسانند.

وی با تاکید بر اینکه صنایع بزرگ در استان موظف به حمایت از صنایع کوچک هستند، افزود: انتظار می‌رود تا در استانی که ۸۰ درصد از صنایع پتروشیمی در آن ایجاد شده، به توسعه و تقویت زیرمجموعه خود همواره توجه شود.

دبیر و نائب رییس انجمن صنایع پلیمری و شیمیایی خوزستان توسعه نیافتن صنایع پایین دستی پتروشیمی در استان را ناشی از نبود تمایل لازم از سوی صنایع بالادست برای حمایت عنوان‌کرد و گفت: دلیل اثبات این ادعا، فعالیت تنها ۹۰ واحد پلیمری از ۲۹۶ واحد ایجاد شده در استان و از بین رفتن فرصت‌های شغلی به وجود آمده در آنها است.

وی خواستار اختصاص با انتقاد از صادرات محصولات تولیدی پتروشیمی‌ها، گفت: به نظر می‌رسد بجای صادرات بهتر است تا این محصولات به واحدهای تولیدی استان اختصاص یابد و زنجیره تولید با شرایط بهتری به فعالیت بپردازد.

دبیر و نائب رییس انجمن صنایع پلیمری و شیمیایی خوزستان عمده نیاز واحدهای تولیدی استان را به پنج محصول تولیدی پتروشیمی‌ها عنوان‌کرد و خاطرنشان‌کرد: در صورتی که این محصولات خارج از بورس به واحدهای تولیدی استان اختصاص یابد، این انجمن با نظارت سازمان صمت استان به توزیع عادلانه آنها خواهد پرداخت.

بندر ماهشهر در جنوب خوزستان در ساحل خلیج فارس قرار دارد. منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در این شهرستان مستقر است.

بزرگترین منطقه اقتصادی پتروشیمی خاورمیانه در ماهشهر واقع شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.