عزم جزم کردستان برای تولید کپسول اکسیژن
23 آبان 1399 - 5:47
بازدید 118
2

واحدهای تولید کپسول اکسیژن کردستان مدت‌هاست وارد عرصه نبرد با کرونا و حمایت از بیماران بستری در بیمارستان‌ها شده و روزانه یک هزار و ۱۰۰ کپسول تولید می‌کنند و حال آستین همت را برای افزایش ظرفیت بالا زده‌اند. به گزارش گفتمان زاگرس:هشت ماه از شیوع بیماری کرونا در کشور و به تبع کردستان می‌گذرد و […]

پ
پ

واحدهای تولید کپسول اکسیژن کردستان مدت‌هاست وارد عرصه نبرد با کرونا و حمایت از بیماران بستری در بیمارستان‌ها شده و روزانه یک هزار و ۱۰۰ کپسول تولید می‌کنند و حال آستین همت را برای افزایش ظرفیت بالا زده‌اند.

به گزارش گفتمان زاگرس:هشت ماه از شیوع بیماری کرونا در کشور و به تبع کردستان می‌گذرد و در این مدت بخش‌های مختلف بویژه آنهایی که در کنترل و مقابله با این بیماری نقش موثری دارند، وارد میدان مبارزه شدند.

از زمانی که اعلام شد ماسک و مواد ضدعفونی کننده از تجهیزات ضروری برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ است بسیاری از واحدهای تولیدی اقدام به تغییر خط تولید خود کرده و تعدادی هم ظرفیت تولیدشان را ارتقا دادند تا اینگونه نیاز مردم را تامین کنند.

بعد از گذشت این زمان و بستری شدن تعداد بیشتری از بیماران در بیمارستان‌ها نیاز به اکسیژن افزایش پیدا کرد هر چند بیمارستان‌های استان خود مجهز به واحد اکسیژن ساز هستند ولی در شرایط کنونی توانایی تامین اکسیژن مورد نیاز همه بیماران را ندارند.

در این شرایط دست یاری بسوی واحدهای تولیدکننده اکسیژن که پیش از شیوع کرونا بیشتر اکسیژن واحدهای صنعتی را تامین می‌کردند، دراز شد و این تولیدکنندگان هم با کمال میل و رغبت لبیک گفتند و برای نجات جان مردم همه توان و همت خود را بکار گرفتند تا نیاز استان و حتی بیمارستان‌های استان‌های همجوار را تامین کنند.

از آنجا که اکسیژن هم مصرف صنعتی دارد و هم پزشکی و طبی، از گذشته ۶ پروانه بهره برداری برای واحدهای تولید اکسیژن در کردستان صادر شده بود، یک واحد مدت‌هاست از چرخه تولید خارج شده و در حال حاضر پنج واحد تولید اکسیژن در استان وجود دارد.

به منظور بررسی مشکلات واحدهای تولید اکسیژن استان و اینکه آیا امکان افزایش ظرفیت تولید آنها وجود دارد روز پنجشنبه جلسه‌ای در سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان و با حضور تولیدکنندگان و مدیرانی از دانشگاه علوم پزشکی  تشکیل شد.

تولید ۱۱۰۰ دستگاه کپسول اکسیژن در کردستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این جلسه با اشاره به اینکه پنج واحد تولید اکسیژن در استان وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر از مجموع واحدهای تولیدکننده اکسیژن در استان یک واحد غیرفعال و مابقی فعال هستند.

محمد دره وزمی تولید روزانه این واحدها را یک هزار و ۱۰۰ کپسول اعلام کرد و افزود: این جلسه امروز به منظور بررسی امکان افزایش ظرفیت تولید و همچنین مشکلات پیش‌روی این واحدها تشکیل شده است.

وی یادآور شد: می طلبد همه جوانب و آینده نگری لازم برای تامین اکسیژن در استان در نظر گرفته شود تا جان هیچ بیماری بدلیل نبود و کمبود اکسیژن به خطر نیافتد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به تصمیمات اخذ شده در این جلسه اشاره کرد و گفت: دو واحد تولید اکسیژن در قروه و سقز اعلام آمادگی کردند در صورت دریافت تسهیلات ظرفیت تولید خود را افزایش دهند.

دره‌وزمی اظهار داشت: از محل بندالف تبصره ۱۸ تسهیلات مورد نیاز این واحدها را در کمترین زمان ممکن تامین می‌کنیم که با این اقدام واحد قروه تولید خود را از ۱۵ هزار دستگاه کپسول اکسیژن در ماه به ۳۰ هزار دستگاه افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: واحد تولید اکسیژن سقز که در حال حاضر ظرفیت تولید ۲۵۰ کپسول در روز را دارد قرار شده با تسهیلاتی که دریافت می‌کند آن را به ۷۰۰ کپسول افزایش ‌دهد.

واحدهای تولید اکسیژن در کامیاران، قروه، سقز و مریوان فعال هستند و واحد سنندج غیرفعال است.

مدیر واحد تولید اکسیژن واقع در شهرستان قروه در این جلسه با اشاره به اینکه در ماه ۱۵ هزار کپسول اکسیژن ساز تولید می کنند، گفت: اگر ۲ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار ما قرار داده شود تولید خود را به ۳۰ هزار کپسول در ماه خواهیم رساند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر اکسیژن تولیدی واحد خود را در تکاب، دهگلان، قروه، سقز، مریوان، کنگاور، صحنه، صالح آباد و چند شهر دیگر هم توزیع می کنیم.

قطعی برق واحد تولید اکسیژن

یکی از مشکلات مطرح شده توسط مدیر این واحد تولید اکسیژن، قطعی برق این واحد به دلیل بدهی از سوی اداره برق شهرستان بود.

در شرایطی بحرانی کنونی که بیماران در بیمارستان‌ها نیاز اساسی به اکسیژن دارند قطعی برق یک واحد تولیدی حتی اگر بدهی میلیونی و میلیاردی هم داشته باشد اقدامی مطلوب و مورد پذیرش نیست و امید می رود مسوولان به این مهم ورود پیدا کرده و مانع از وقوع چنین اتفاقاتی در وضعیت کنونی شوند.

در همین جلسه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با یکی از مدیران بانک‌های استان تماس تلفنی برقرار کرد تا تسهیلات موردنیاز این واحد در راستای افزایش تولید آن فراهم شود که مدیر این بانک در صورت داشتن مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید وعده پرداخت این تسهیلات را در کمترین زمان ممکن داد.

بیمارستان ها حق خرید کپسول اکسیژن از واحدهای فاقد مجوز وزارت بهداشت را ندارند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: در حال حاضر اکثر بیمارهای مبتلا به کرونا نیاز به اکسیژن دارند بنابراین همه ما وظیفه داریم در راستای تامین آن تلاش کنیم.

عطالله حیدری افزود: امروز نامه ای از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی استان مبنی براینکه کپسول اکسیژن جزو گاز طبی است و باید تولید آن براساس شرایط و استاندارد لازم و مورد تایید وزارتخانه انجام شود.

وی اضافه کرد: به واحدهای تولیدکننده اکسیژن در استان‌ها تا پایان سال جاری فرصت داده شده که برای دریافت مجوز به معاونت غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از سال آینده هیچ بیمارستانی حق خرید کپسول اکسیژن از واحد تولیدکننده‌ای که فاقد مجوز وزارت بهداشت  است را ندارند.

حیدری یادآور شد: در حال حاضر مشکلی از لحاظ کمبود اکسیژن نداریم ولی این پیش بینی و اقدامات لازم برای روزهای آینده است تا در صورت بحرانی تر شدن اوضاع مشکلی از لحاظ تامین اکسیژن پیش نیاید.

رییس اداره تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این جلسه گفت: طبق آیین نامه مالی دانشگاه برای خرید هر دستگاه و تجهیزاتی موظف به تهیه سه پیش فاکتور از سه واحد تولیدی و سپس خرید به صرفه ترین آنها هستیم.

رزیتا مرادی اضافه کرد: تعداد دستگاه های اکسیژن ساز بیمارستان توحید سنندج را از سه دستگاه به پنج دستگاه ارتقا دادیم و یک مخزن ۳۰ هزار لیتری مایع اکسیژن هم در این بیمارستان خریداری شده است.

یکی دیگر از مواردی که در این جلسه مطرح شد خرید اکسیژن برای بیمارستان ها بدون وجود واسطه و دلالان بود تا ابتدا نیاز استان تامین و سپس به خارج از آن ارسال شود که واحدهای تولیدی عنوان کردند این حذف برای آنها امکان پذیر نیست.

ایسنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.