شناسایی و جذب حداکثری بی سوادان وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی است
09 دی 1400 - 11:43
بازدید 277
3
مدیر آموزش و پرورش سقز گفت: وجود هفت هزار بی سواد در شهرستان می طلبد تا دستگاه های اجرایی و آحاد مردم در راستای شناسایی بی سوادان، تشویق و ترغیب و جذب حداکثری آنان برای فراگیری سواد تلاش کنند.
پ
پ

به گزارش گفتمان: فیروز عارفی اظهار داشت: تلاش‌های قابل توجه‌ای در زمینه رفع بی سوادی انجام شده و شاهد افزایش نرخ باسوادی در شهرستان هستیم، اما یکی از بزرگ‌ترین چالش های سواد آموزی، شناسایی افراد بی‌سواد است چرا که هنوز افرادی در گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال هستند که به دلایلی از تحصیل محروم شده‌اند.

وی یکی از شاخص‌های ارزیابی آموزش‌ و پرورش را انسداد مبادی بی‌سوادی عنوان کرد و افزود: شهرستان سقز در عرصه سواد آموزی موفق عمل کرده و رشد نرخ سواد در شهرستان در مقایسه با سنوات گذشته چشمگیر است اما هنوز تا جایگاه قابل قبول فاصله داریم.

وی اضافه کرد: سوادآموزی آن‌قدر مهم است که بعد از گذشت یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی را صادر کردند و در آن زمان مردم زیادی به‌ویژه در مناطق روستایی از نعمت سواد محروم بودند اما به‌ مرور، سوادآموزی توسعه پیدا کرد و مراکز یادگیری محلی شکل گرفت.

عارفی سواد را زیربنای توسعه جوامع برشمرد و گفت: برای رسیدن به توسعه باید به موضوع سواد اهمیت داد.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا شرایط را برای سوادآموزی در جامعه فراهم کنیم، یادآور شد: سواد در گذشته فقط محدود به خواندن و نوشتن بود اما هم اکنون یادگیری فقط برای دانستن نیست بلکه برای به کار بستن است و این رویکرد باعث شده است بسیاری از کسانی که قبلاً باسواد شناخته می شدند از جرگه باسوادان خارج شوند.

وی ادامه داد: آخرین تعریف ارایه شده از سواد به معنای توانایی ایجاد تغییر است و کسی باسواد تلقی می‌شود که بتواند در خود، دیگران و جامعه تغییر مثبت ایجاد کند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان سقز با بیان اینکه سواد از مولفه های مهم پیشرفت و توسعه است تاکید کرد: دین مبین اسلام بیشتر از سایر مکاتب، برای سواد، علم آموزی و دانش اندوزی اهمیت قایل شده است بنابراین از منظر دینی نیز، فراگیری سواد و آموزش سواد یک تکلیف شرعی و در عین حال سازمانی و ملی است.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

بیشتر بخوانید:
سوادی تا سال ۱۴۰۱ در استان کرمانشاه ریشه‌کن می‌شود
خانواده‌ها نسبت به تحصیل فرزندانشان بی‌تفاوت نباشند

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.