تعاون روستایی کودهای زیستی در اختیار کشاورزان کرمانشاهی قرار می‌دهد
04 اسفند 1400 - 10:05
بازدید 218
4
مدیر تعاون روستای استان کرمانشاه گفت: به همت شبکه مردم نهاد تعاونی‌های روستایی استان، کشاورزان می‌توانند برای کشت بهاره از کودهای زیستی فسفاته برای اراضی خود استفاده کنند.
پ
پ

به گزارش گفتمان: «ایرج صفایی» روز چهارشنبه با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه شبکه تعاونی های روستایی استان با شرکت زیست فناور سبز، افزود: به منظور تامین کودهای زیستی در استان کرمانشاه و با توجه به اینکه بیش از پنج هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش کشت های قراردادی توسط تعاون روستایی استان است کشاورزان می‌توانند با هزینه ای بسیار کمتر از کودهای شیمیایی و با کیفیتی بالاتر، به صورت اعتباری از این کودهای زیستی در مزارع و باغات خود استفاده کنند.

وی به مزایای کودهای زیستی نیز اشاره کرد و افزود: هدف از مصرف کودهای زیستی، تقویت حاصل‌خیزی و باروری خاک، تأمین نیازهای غذایی سالم و غنی‌تر، برداشت بیشتر بدور از آلوده‌سازی زیست بوم و در نهایت افزایش محصول از نظر کمی و کیفی بدون آسیب رساندن به اکوسیستم مزرعه است.

صفایی همچنین به قیمت مناسب این محصول در مقایسه با کودهای شیمیایی اشاره کرد و گفت: مصرف این نوع از کود به صورت استاندارد در حدود ۱۴ لیتر در هکتار است که قیمت هر لیتر آن برای کشاورزان حدود ۴۵ هزار تومان هزینه دارد که تقریباً یک سوم قیمت کودهای شیمیایی برای کشاورزان است.

تولید سالانه بیش از چهار میلیون محصول کشاورزی در کرمانشاه

کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که با تولید بیش از چهار میلیون و ۵۷۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را تامین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوری که ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه دو میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:
مرکز نوآوری کشاورزی هوشمند کرمانشاه آغاز به کار کرد
استاندار کرمانشاه: توسعه کشاورزی با افزایش درآمد زارعان محقق می‌شود

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.