گیلانغرب با قدمتی دیرین پذیرای مسافران و گردشگران نوروزی
07 فروردین 1401 - 13:19
بازدید 368
6
شهرستان گیلانغرب در غرب کرمانشاه با داشتن جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیار و با قدمتی دیرین در ایام تعطیلات نوروز و فصل بهار پذیرای مسافران و گردشگر نوروزی بسیاری است که از نقاط دور و نزدیک تعطیلات را در دل طبیعت این منطقه سپری می‌کنند.
پ
پ

به گزارش گفتمان: شهرستان گیلانغرب با ارتفاع ۸۰۰ متر از سطح دریا و ۲ هزار و ۵۸۶ کیلومتر مربع وسعت به عنوان دومین شهرستان وسیع استان پس از کرمانشاه در ۱۴۰ کیلومتری مرکز استان یکی از شهرستان های زیبا و قدیمی استان است که از شمال به شهرستان های اسلام آباد غرب، سرپل ذهاب و قصرشیرین، از جنوب به کشور عراق  با ۳۰ کیلومتر مرز مشترک و همچنین به استان ایلام، از شرق به اسلام آباد غرب و از غرب به قصرشیرین محدود می‌شود.

شغل اصلی مردم گیلانغرب به دلیل موقعیت خاص آب و هوایی منطقه و همچنین زمین های حاصلخیز، کشاورزی و دامداری است و در نوشته های تاریخی از این شهرستان به کرات نامبرده شده است.

در اسناد تاریخی آمده است که خرابه های روستای گیلان در منتهی الیه جنوب جلگه کرمانشاه بر سر راه کرمانشاه به بغداد قرار دارد که این خرابه ها به شکل امنیتی ساخته شده اند و در تپه های آن آجرهای بزرگ به سبک بابلی و به تعداد زیاد پیدا شده که نشانه هایی از قدمت تپه ها هستند.

به احتمال فراوان آتشکده های موجود در تپه های گیلانغرب مربوط به مغ‌ها بوده که در دوره اشکانیان به یکی از خدایان محلی اختصاص داشته است.

نام گیلان برگرفته از کلمه گیل (نوعی درختچه مورد است که درختچه ای کمیباب و مقدس بوده که هنوز در مجاورت شهر گیلانغرب و برخی نقاط شهرستان رویش دارد)، شهرستان گیلانغرب محل سکونت ایل بزرگ کلهر است و از گذشته های دور، بزرگان کلهر زمستان ها را در این منطقه سر می کردند.

تا پیش از سال ۱۳۶۲ گیلانغرب به صورت بخشی مستقل از توابع شهرستان اسلام آباد غرب بوده که از این سال با توجه به ویژگی های سیاسی، اجتماعی به شهرستان ارتقا یافت و دارای فرمانداری شد.

درباره تاریخ پیدایش شهر اطلاعات کامل و جامعی در دست نیست اما بنابر اظهار نظر بزرگان از اواخر دوره قاجار این منطقه دارای تجمع سکونت و شهرداری بوده ‌است اما سرزمین گیلانغرب از گذشته‌های بسیار دور به عنوان یکی از مراکز زندگی ایلی به شمار می‌آمد.

بیش از ۶۰ درصد جمعیت شهرستان در ۲۰۷ روستای سکونت دارند و دارای ۲ بخش مرکزی و گواور است، این شهرستان دارای ۴۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که دارای آب و هوایی معتدل بوده و به علت تنوع آب و هوایی در فصول سال دارای خاک حاصلخیز و هوای خوب و آب فراوان است.

۷۵ درصد معادن طبیعی قیر کشور، و همچنین ظرفیت های خوبی از معادن گچ در این منطقه قرار گرفته است.

در بخش دام به علت وجود مراتع غنی و فرهنگ عشایری منطقه به صورت سنتی منطقه بیش از ۴۵۰ هزار راس دام دارد که بخش عمده ای از فرآورده های دامی استان کرمانشاه را تامین می کند.

 

شهرستان گیلانغرب با شهر ایوان در استان ایلام از لحاظ گویش و فرهنگ مردم شباهت بیشتری دارد و مردمانی شجاع و خونگرم در آن ساکن هستند و دارای ۷۰۰ اثر تاریخی ثبتی و شناسایی شده که ۳۰۶ اثر آن تاکنون ثبت ملی شده است.

شهر گیلانغرب به دلیل وجود درختچه مورت که یکی از درختچه‌های مقدس در ایران باستان است، از دیرباز محل عبادت زردتشتیان بوده به گونه‌ای که تازگی‌ها قصر و عبادتگاهی (آتشکده) در مجاورت شهر گیلانغرب از دل خاک بیرون کشیده شد که به نظر می‌رسد متعلق به دوره اشکانیان و ساسانیان باشد.

گیلانغرب دارای ابنیه تاریخی نظیر تپه قله است که در مرکز شهر قرار دارد و قدمت آن به پیش از اسلام زمان جنگ میان ایران و روم بر می گردد.

قلعه مهرنگار اثر تاریخی دیگری است که در جاده دهستان ویژنان قرار دارد که مربوط به دوران ساسانی است، گوردخمه فرهاد یا «فرای کن» در دهستان دیره که مربوط است به دوران ماد که نام آن از یک داستان عاشقانه کهن مربوط به شیرین و فرهاد گرفته شده است. اما اثر تاریخی دیگر گیلانغرب خانه اربابی اشکانی است که از سه بخش ویژه شامل بخش رسمی، تشریفاتی، بخش اداری و بخش خصوصی تشکیل شده است و مساحت آن ۷۰ در ۵۰ متر است و تکه سفال های اشکانی تنها اشیایی بوده که باستان شناسان موفق به شناسایی آنها شده اند.

مردم گیلانغرب مسلمان و ۹۰ درصد جمعیت آن را شیعه و ۱۰ درصد نیز فرقه اهل حق تشکیل می دهند و با زبان کُردی کلهری تکلم دارند.

زیارتگاه‌هایی که در این شهرستان قرار دارند شامل حضرت سلیمان در دهستان چله، دوازده امام در روستای گراویان، قدمگاه امام محمدباقر در روستای گورسفید، قدمگاه حضرت ابوالفضل در روستای کله جوب سفلی، چهل مرد در سراب مورت می باشد.

مناطق گردشگری گلین، میاندار، ویژنان، داربادام، قلاجه، مله نی، دشت دیره، مناطق مرزی سومار، سدهای زاگرس، مخزنی، سراب مورد و آثار تاریخی مهم کاخ اربابی با قدمت ۲ هزار و ۵۰۰ سال، آتشکده ساسانی، حسن زوردار، چهل مرد، طاق فرهاد و قلعه مهرنگار از مهمترین آثار تاریخی و گردشگری گیلانغرب است.

گیلانغرب آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است

سرپرست فرمانداری گیلانغرب از آمادگی این شهرستان و برنامه ریزی مناسب به منظور ارایه خدمات مطلوب برای پذیرایی از میهمانان و مسافران نوروزی خبر داد و گفت: به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای میهمانان نوروزی در گیلانغرب امسال ۱۰ کمیته اجرایی تشکیل شده تا با ایجاد تسهیلات مناسب میهمانان ورودی با خاطره ای خوش این شهرستان را ترک کنند.

«حشمت رضایی» افزود: چهار مرکز به عنوان مکان‌های اسکان، امکانات و تجهیزات رفاهی مناسب نیز در گیلانغرب و سرمست پیش بینی شده ضمن اینکه ۲۰ تخته چادر گروهی هم در ورودی شهرهای گیلانغرب و سرمست برپا شده و در کنار این مراکز اولین اقامت گاه بوم گردی در بخش گواور و یک باب هتل در شهر گیلانغرب ارایه خدمات می کنند تا مشکلی در راستای اسکان میهمانان و کاروان های راهیان نور ایجاد نشود و در این راستا امکانات مهمانسراهای اداری نیز تجهیز و آماده شده است.

وی تصریح کرد: اقدام های خدماتی مناسب نیز در زمینه تجهیز راهدارخانه ها، رفع نقاط آسیب دیده راه های برون شهری و درون شهری، مرمت و لکه گیری راهها، خط کشی، نصب علایم، ساماندهی بوستانها و فضای سبز و نورپردازی اتخاذ شده است.

سرپرست فرمانداری شهرستان گیلانغرب با بیان اینکه پایگاه های فوریت پزشکی در سه نقطه شهرستان ایجاد و تجهیز شده است، گفت: امکانات پزشکی و درمانی اورژانس، بیمارستان، امداد و نجات و ایجاد امکان فرود بالگرد نیز فراهم است و مشکلی در این راستا وجود ندارد.

وی افزود: پایگاه های راهنما و خدمات رسان در محورهای ورودی شهرستان نیز ایجاد شده  ضمن اینکه علاوه بر فضاسازی مناسب تهیه و توزیع دفترچه، نقشه راهنما و معرفی جاذبه های طبیعی و تاریخی شهرستان نیز با حضور راهنما و راوی مناطق عملیاتی پیش بینی شده است.

رضایی از برپایی چهار تخته سیاه چادر به منظور ایجاد نمایشگاه صنایع دستی و پخت و پز غذاها و نان و شرینی جات محلی در ورودی شهر گیلانغرب و سرمست خبر داد.

وی برپایی سفره های هفت سین در ورودی شهر، برگزاری آیین های ویژه تحویل سال با در نظر گرفتن سنن و آیین های بومی محلی، توزیع اقلام تبلیغاتی و استفاده از فناوری های نوین اطلاع رسانی را از دیگر برنامه های پیش بینی شده اعلام کرد.

رضایی با اشاره به اینکه به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و آب و هوای مناسب شهرستان در هفته اول تعطیلات نوروزی تا پایان روز پنج فروردین ماه شاهد افزایش چشمگیر مهمانان نوروزی به شهرستان بوده ایم.

حضور ۴۵ هزار نفر از مهمانان نوروزی در نیمه اول تعطیلات در گیلانغرب

سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: تاکنون ۴۵ هزار نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و توریستی شهرستان بازدید کرده اند و در این مدت هشت هزارو ۵۷۲ نفر در اقامت گاه های مختلف نظیر کمپ، کانکس، چادر، مراکز اقامتی وابسته به آموزش و پرورش، مهمانسراهای اداری و اقامت گاه بوم گردی اسکان یافته اند و پیش بینی می شود نیمه دوم تعطیلات با موج بیشتری از بازدید و سفرهای نوروزی به شهرستان مواجه باشیم.

رضایی افزود:مناطق عملیاتی مطلع الفجر، چغالوند، شیاکوه، آوزین، گورسفید، تنگه حاجیان، پادگان حضرت رسول (ص) نیز از مهم ترین نقاط عملیاتی دوران دفاع مقدس در شهرستان گیلانغرب محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید:
فرماندار: گیلانغرب ۲۸ معدن قیر فعال دارد
پیگیر رفع محدودیت‌های نظامی معادن قیر طبیعی گیلانغرب هستیم

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.