مرغ جای گوشت قرمز را در سبد غذایی کردستانی‌ها گرفت
06 اردیبهشت 1401 - 14:40
بازدید 281
5
سرانه مصرف گوشت قرمز در کردستان طی ۲ سال اخیر به دلیل افزایش قیمت، روند نزولی پیدا کرده است و حال گوشت مرغ جور این گرانی و کاهش قدرت خرید مردم را به دوش می‌کشد.
پ
پ

به گزارش گفتمان: ۷۹۳ واحد صنعتی در بخش طیور کردستان به ظرفیت ۱۶ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۶۲۴ قطعه دارای پروانه بهره‌برداری هستند که از این تعداد بیش از ۹۲ درصد آن معادل ۷۳۴ واحد به ظرفیت ۱۵ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۱۲۴ قطعه فعال است.

بیشترین واحد بخش طیور استان مربوط به واحدهای مرغ گوشتی بوده که در حال حاضر تعداد واحدهای فعال آن ۷۰۱ واحد به ظرفیت ۱۴ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۱۰۰ قطعه است.

سال گذشته در واحدهای مرغداری استان ۴۸ میلیون و ۵۳ هزار و ۸۹۹ قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل آن که ۴۳ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۵۷۲ قطعه بوده؛ ۱۰ درصد رشد داشته است.

هشت ماه از سال ۱۴۰۰ میزان جوجه‌ریزی در استان نسبت به ماه‌های مشابه آنها در سال ۱۳۹۹؛ افزایش تولید از ۱۵ تا ۳۸ درصد را داشتند و تنها چهار ماه این روند کاهشی بوده است.

طی سال گذشته میزان گوشت مرغ تولید شده در واحدهای مرغداری گوشتی استان ۹۳ هزار و ۶۰۰ تُن که در مقایسه با مدت مشابه در سال ماقبل آن که ۹۴ هزار و ۸۱۰ تن بوده ۲.۱ درصد کاهش داشته است که به گفته مدیران سازمان جهاد کشاورزی کردستان دلیل این کاهش به ثبت دقیق تلفات جوجه در واحدهای مرغداری در سامانه های دامپزشکی و لحاظ این میزان تلفات در کاهش تولید؛ برمی‌گردد.

فروردین سال ۱۴۰۱؛ ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری های کشور انجام شده که این میزان در کردستان چهار میلیون و ۷۲ هزار و ۴۱۵  قطعه بوده است یعنی ۳.۲ درصد جوجه‌ریزی کشور مربوط به کردستان است.

بیش از ۸۰ درصد واحدهای مرغداری فعال کردستان مکانیزه هستند و آمار تولید و میزان ظرفیت جوجه ریزی در این استان بیانگر این است که یکی از تولیدکنندگان مطرح گوشت سفید در کشور است.

ارسال ۴۰ درصد مازاد گوشت مرغ در کردستان به خارج از استان

علی رغم اینکه افزایش قیمت گوشت قرمز و ماهی در چند سال اخیر باعث افزایش سرانه مصرف گوشت مرغ در کردستان شده است ولی همچنان مازاد تولید در این استان وجود دارد و آنرا به خارج از استان ارسال می کنند.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: در اوایل تا اواسط دهه ۹۰، ۴۰ درصد تولید گوشت مرغ در استان مصرف و ۶۰ درصد آن به خارج از استان صادر می شد.

مادح حسامی اضافه کرد: با توجه به افزایش مصرف گوشت مرغ طی چند سال اخیر در استان هم اکنون نسبت مذکور برعکس شده و ۶۰ درصد از تولید این گوشت در داخل استان مصرف و ۴۰ درصد آن به سایر استان ها صادر می شود.

وی یادآور شد: مصرف سرانه گوشت مرغ در استان هم ۳۲ کیلوگرم بوده که این آمار برابر میزان مصرف سرانه این گوشت در کشور است.

با توجه به اینکه متوسط درآمد سرانه کردستانی ها از میانگین کشوری پایین تر است لذا هر زمان که قیمت گوشت قرمز و ماهی افزایش پیدا کنند مردم این استان اقدام به جایگزینی گوشت مرغ  می کنند لذا تقاضا برای این محصول افزایش می یابد.

گوشت سفید در سبد خانوارهای کردستانی جای خالی گوشت قرمز را پُر کرده است

مصرف سرانه گوشت قرمز در کردستان در اوایل دهه ۸۰، ۷.۵ کیلوگرم بود که بتدریج این میزان افزایش یافت و به ۱۲ و ۱۳ کیلوگرم رسید و از سال ۱۳۹۹ مجددا این روند سیر نزولی پیدا کرد به گونه ای که اکنون به ۱۱ کیلوگرم رسیده است.

هرچند براساس اعلام منابع رسمی قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت گوساله در استان ۱۷۵ هزار تومان و گوشت بره نر پرواری ۱۶۵ هزار تومان است ولی برخی از قصابی ها این گوشت را با قیمت بیشتر از آنچه مصوب شده عرضه می کنند.

تولید گوشت سفید و قرمز هم مانند بسیاری از کالاهای دیگر تابع عرضه و تقاضا است و هر زمان که قیمت محصولی افزایش یابد تقاضا برای آن کاهش پیدا می کند و برعکس.

علاوه بر قیمت محصول، قدرت خرید و اولویت خریدار هم برتقاضا تاثیرگذار است و هر زمان که محصولی قیمتش افزایش پیدا کند به گونه ای که بخشی از جامعه به دلیل کاهش درآمدشان توانایی خرید آنرا نداشته باشند اقدام به جایگزینی کالا می کنند بنابراین بسیاری از خانوارهای کردستانی که توانایی خرید گوشت قرمز را ندارند اقدام به افزایش خرید مرغ کردند.

میزان سرانه مصرف گوشت مرغ در کردستان سال ۱۳۹۹؛ ۲۷ کیلوگرم بوده و اکنون به ۳۲ کیلوگرم افزایش یافته است با این وجود هم به دلیل وجود ظرفیت تولید این محصول در استان همچنان بخشی از این  محصول به دیگر نقاط کشور صادر می شود.

گوشت مرغ در کردستان کمتر از قیمت مصوب عرضه می‌شود

انتظار می رود در استان هایی که بیشترین تولید را در یک کالا و محصولی دارند قیمت آن هم نسبت به سایر نقاط کشور کمتر باشد و علاوه براین با وجود اینکه گوشت مرغ جزء کالاهای اساسی به شمار می رود و قیمت آن در کارگروه ملی ستاد تنظیم بازار کشور مصوب می شود ولی همواره اختلاف قیمت هایی در این حوزه وجود داشته و دارد.

از زمستان سال گذشته تاکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ در کردستان ۲۹ هزار و ۵۵۰ تومان تا ۲۹ هزار و ۹۵۰ تومان بوده است و اکنون در اردیبهشت ماه که قیمت کشوری هر کیلوگرم مرغ ۳۱ هزار تومان است در کردستان همچنان ۲۹ هزار و ۹۵۰ تومان به مصرف کنندگان عرضه می شود.

البته ماه‌هایی از سال هم بوده که به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه قیمت این محصول نسبت به قیمت مصوب کشوری آن بالاتر بوده است که این مسئله مقطعی بوده و همواره با ورود شرکت پشتیبانی امور دام استان و توزیع گوشت مرغ منجمد در بازار توانستند تا حدودی تعادل را برقرار کنند.

از ابتدای واگذاری بازار محصولات کشاورزی براساس قانون انتزاع به سازمان جهاد کشاورزی بازرسان این سازمان بر روند عرضه انواع گوشت در بازار نظارت می کنند تا خرده فروشان براساس قیمت مصوب و ثابت اقدام به عرضه کنند و به طور سلیقه ای کالا را عرضه نکنند.

مدیر بازرسی و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: در حال حاضر مرغ در بازار استان به قیمت هر کیلوگرم ۲۹ هزار و ۹۵۰ تومان عرضه می شود.

حمید وزیری اضافه کرد: زمزمه افزایش گوشت قرمز توسط برخی از قضابی ها ایجاد شده بود که با کمک دستگاه های امنیتی و تعزیرات حکومتی و همکاری اتحادیه مربوطه از این اقدام جلوگیری شد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله ۱۷۵ هزار تومان و گوشت بره نر پرواری هم ۱۶۵ هزار تومان است، افزود: بی شک نظارت برهمه واحدهای صنفی موجود در بازار از توان بازرسان این سازمان خارج است و در این راستا نیاز به همکاری مردم و گزارش گران فروشی ها از طریق سامانه ۱۲۴ داریم.

ناگفته نماند هر سال در اوایل فصل بهار تقاضا در بازار کردستان برای تهیه انواع گوشت به نسبت دیگر ماه‌های سال کاهش پیدا می کند چراکه در این ایام اولویت مصرف مردم گیاهان خوراکی بهاری است.

هرچند در کردستان گوشت مرغ جور گرانی گوشت قرمز را می کشد ولی براساس تحقیقات انجام شده آهن موجود در گوشت قرمز بیشتر از گوشت سفید است لذا برای جلوگیری از  افزایش کم خونی ناشی از فقر آهن در مردم نیاز به مصرف گوشت قرمز بیشتر است و امید می رود با اقدامات و اجرای برنامه هایی قیمت این محصول کاهش یابد.

بیشتر بخوانید:
گران‌ترین شهر کشور برای زندگی کردستان است؟
سوءمدیریت مسئولان دوباره مرغ را در بازار استان کردستان کمیاب کرد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.