به دنبال ثبت روستای “جابر انصار” به عنوان روستای ملی هستیم
07 شهریور 1401 - 17:58
بازدید 679
12
سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان آبدانان گفت: سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان آبدانان طی نشستی با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد کردن از شهیدان والامقام رجایی و باهنر گفت هفته دولت فرصت مغتنمی است تا خادمان ملت دستاوردهای نظام را برای ولی نعمتان خود تشریح کنند.
نویسنده : بهروز مردانی
پ
پ

به گزارش گفتمان:امین طاهری افزود اداره میراث فرهنگی آبدانان با قدمتی دیرینه در حوزه های میراث فرهنگی شامل حفظ، مرمت و شناسایی آثار تاریخی،  گردشگری شامل شناسایی و معرفی جاذبه های طبیعی و ایجاد بوم گردیها، مذهبی شناسایی و مرمت بقعه امامزاده ها و نیز صنایع دستی که با ایجاد کارگاه های مختلف در ایجاد اشتغال منطقه سهیم بوده فعالیت دارد.

وی گذری به این عرصه ها داشت و گفت در حوزه میراث فرهنگی بازدید روزانه آثار تاریخی در سه بخش مرکزی، سرابباغ و مورموری و تلاش برای جلوگیری از حفاریهای غیر مجازانجام و در حوزه مذهبی مرمت داخلی گنبد امامزاده سید صلاح الدین محمد(ع) و مرمت و بازسازی بقعه امامزاده پیرمحمد (ع) صورت گرفته است.

طاهری اضافه کرد در زمینه گردشگری احداث و راه اندازی ۴ دفتر خدمات مسافرتی و ۲ خانه مسافر، صدور مجوز ۳ بوم گردی در روستای پشت قلعه، روستای زیور و کلات مورموری، ثبت ملی آبشار ماهوته و نیز هزینه کرد ۸۰۰ میلیون تومان برای زیرساختهای دریاچه دوقلو و نیز از محل اعتبارات وزارت نفت ۲۵۰ میلیون تومان برای آن اختصاص که به زودی پیمانکار آن مشخص و عملیات بهسازی آن آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد در حوزه صنایع دستی ۱۱ کارگاه فعال شامل ۳ کارگاه سفالگری در مورموری، یک کارگاه گلیم بافی در روستای آبطاف، یک کارگاه چیت بافی در روستای ژیور، یک کارگاه گلیم بافی در روستای هفت چشمه، یک کارگاه خراطی و گلیم بافی در بخش سرابباغ، کارگاه چیق بافی و چرم دوزی در شهر آبدانان و همچنین ۲ کارگاه حصیر بافی در روستای جابر انصار وجود دارد که به دنبال ثبت روستای جابر انصار به عنوان روستای ملی هستیم.

طاهری افزود این کارگاه‌های صنایع دستی زمینه را برای اشتغال ۶۵ نفر بصورت مستقیم ایجاد کرده و همچنین طی تفاهمنامه ای که با بسیج خواهران جهت آموزشهای صنایع دستی منعقد شده زمینه را برای اشتغال بانوان منطقه در بخش صنایع دستی فراهم می شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی آبدانان در پایان یادآور شد بیش از یکصد اثر تاریخی، مذهبی و طبیعی در شهرستان شناسایی شده که از این تعداد ۷۸ مورد ثبت ملی گردیده که شامل ۷۴ مورد تاریخی، ۲ مورد تاریخی، مذهبی (امامزاده سید صلاح الدین محمد(ع) و پیرمحمد(ع) ) و ۲ مورد طبیعی( دریاچه دوقلو و آبشار ماهوته) می باشند.

بیشتر بخوانید:
ورود بالغ بر صد ها هزار مسافر به شهرستان آبدانان
زیستگاه ۳۵ هزار ساله گونه‌های کمیاب خفاش در آبدانان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.