نبود حامی مالی، معضلی که ورزش چهارمحال و بختیاری از آن رنج می‌برد
23 شهریور 1401 - 0:24
بازدید 84
2
قدرت و فیزیک بدنی بالای ورزشکاران چهارمحال و بختیاری همواره مورد توجه استعدادیابان رشته‌های مختلف ورزشی در سال‌های اخیر بوده است و هر گاه کارشناسان استعدادیابی به این استان می‌آیند از قدرت بدنی بالای ورزشکاران نوجوان و جوان استان حرف می‌زنند.
پ
پ

گفتمان: ورزش چهارمحال و بختیاری در دوره‌ای در رشته‌های گوناگون، تیم پنجم تا هفتم لیگ برتری داشت و از این تیم‌ها بدون شک ۲ تا چهار بازیکن همیشه پای ثابت تیم‌های ملی ایران در رشته‌های مختلف بودند.

در رشته دوومیدانی، بسکتبال، هندبال، بوکس، سه‌گانه، کشتی، تیراندازی با کمان و جودو که رشته‌های المپیکی بودند، حداقل یک بازیکن از چهارمحال و بختیاری پای ثابت تیم‌های ملی بودند و در برخی از رشته‌ها مانند دوومیدانی و بسکتبال شاکله تیم ملی را جوانان این استان شکل می دادند.

در رشته‌های غیرالمپیکی مانند ووشو که نام چهارمحال و بختیاری از مربی و سرپرست تا ورزشکاران تالو و ساندا بدون شک از استان بودند و حتی اردوهای تیم‌های ملی از این استان برگزار می‌شد.

در قایقرانی نیز تیم چهارمحال و بختیاری در مسابقات ملی و بین المللی حضوری پررنگ داشت اما چند سالی است که در سطح اول کشور از بازیکنان و پاروزنان استان کمتر نامی برده می‌شود.

اما آن هم استعداد چه شد؟ ورزشکارانی که توان کسب مدال در بازی‌های آسیایی، جهانی و المپیک را داشتند، هر گاه به تیم ملی راه می‌یافتند برای باقی مانند در سطح یک مجبور شدند به استان‌های دیگر بروند، استان‌هایی که بازیکنان و ورزشکاران را حمایت می‌کردند.

در استان‌های دیگر که از تمکن مالی خوب و مطلوبی برخوردار بودند، بازیکنان چهارمحال و بختیاری را جذب کردند و سبد قهرمانی این استان روز به روز خالی از استعدادهای ورزشی شد.

برخی از این ورزشکاران حتی به تیم‌های خارجی پیوستند و بازیکنانی در سطح یک کشور و آسیا نیز شدند در حالی که با کمترین امکانات در چهارمحال و بختیاری ورزش خود را شروع کردند.

تیم‌های مطرح لیگ برتری در رشته های مختلف بازیکنان چهارمحال و بختیاری را جذب کردند به گونه‌ای که این استان سال‌ها از داشتند باشگاه یا تیم در سطح یک کشور دستش خالی شد.

در گذشته به ورزشکاران قول دادند پس از کسب مدل در بازیهای آسیایی یا جهانی یا المپیک استخدام شوند اما برخی از ورزشکاران می‌گوید این اتفاق رخ نداد.

آنچه به گفته ورزشکاران، مربیان، هیات های ورزشی و کارشناسان باعث افت ورزش و رنج این بخش شده است” نبود حامی مالی” یا همان “اسپانسر” است که ورزش استان نیازمند اساسی به آن است.

به عقیده کارشناسان اگر اسپانسر یا حامی مالی وارد ورزش استان شود، بی‌شک نام قهرمانان ورزش چهارمحال و بختیاری دوباره در سطح بین‌المللی و ملی طنین‌انداز خواهد شد.

حمایت دولت از ورزش چهارمحال و بختیاری 

با توجه به استعدادها ،ظرفیت ها و پتانسیلهای موجود در چهارمحال و بختیاری، در سفر  استانی رییس جمهور به استان به زیرساخت‌های ورزشی توجه ویژه‌ای شده است.

اجرای طرح “اردو بام” در چهارمحال و بختیاری به منظور میزبانی از مسابقات ملی و بین المللی و اردوهای ورزشکاران ملی پوش در سفر رییس جمهور مورد تاکید قرار گرفت.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری در خصوص حمایت دولت سیزدهم از ورزش استان گفت: ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های ورزشی این استان اختصاص یافته بود که به صورت کامل جذب و به زودی شاهد راه اندازی ۱۰ مکان ورزشی خواهیم بود.

موعود بنیادی‌فرد افزود: از ابتدای ورود به استان جلسات مستمر با مسوولین استانی و کشوری برگزار و مشکلات زیرساخت‌های ورزشی مورد بررسی قرار گرفت.

وی از افتتاح سالن‌های ورزشی کران، سرخون، وانان، خانه جوان شهرکرد، ساختمان هیات فوتبال، زمین چمن‌مصنوعی فجر لردگان و چم عالی تا پایان سال با هزینه کرد ۲۳۲ میلیارد ریال خبر داد.

به گفته وی، سالن پردنجان، پایگاه قایقرانی بن و باستانی نقنه نیز با برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبار لازم سال آینده با هزینه‌کرد ۲۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد و جوانان طعم شیرین خدمات دولت عدالت محور را خواهند چشید.

اکنون نزدیک به ۶۰ هزار ورزشکار بیمه شده در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که برخی از ورزشکاران این استان در رشته‌های دوومیدانی، بسکتبال، هندبال، سه‌گانه، قایقرانی ، ووشو و فوتبال برای استانهای دیگر در قالب تیمهای لیگ برتری بازی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:
طرح عمومی شدن مجموعه‌های ورزشی آموزش و پرورش در چهارمحال وبختیاری آغاز شد
تجهیزات و تربیت نیروی متخصص نیاز ورزش بانوان چهارمحال و بختیاری است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.