دیپلماسی خارجی، گامی برای جهش توسعه در کردستان
18 مهر 1402 - 11:44
بازدید 30
3

استاندار کردستان طی ۲ سالی که از خدمتش در استان می گذرد، توجه خاصی به حوزه روابط خارجی و دیپلماسی منطقه ای داشته است؛ موضوعی که در صورت تداوم می‌تواند به جهش توسعه استان کمک بسیار زیادی کند. روابط خارجی به مدیریت روابط میان سازمان اداری یک دولت با دیگر دولت ها گفته می شود […]

منبع : ایرنا
پ
پ

استاندار کردستان طی ۲ سالی که از خدمتش در استان می گذرد، توجه خاصی به حوزه روابط خارجی و دیپلماسی منطقه ای داشته است؛ موضوعی که در صورت تداوم می‌تواند به جهش توسعه استان کمک بسیار زیادی کند.

روابط خارجی به مدیریت روابط میان سازمان اداری یک دولت با دیگر دولت ها گفته می شود و هدف اصلی چنین سازمان هایی ایجاد، توسعه و مدیریت سیاست خارجی و در نتیجه تعریف این روابط از منظر منافع ملی در محیط بین المللی است.

بر این اساس، مراودات و ارتباطات خارجی در دنیای امروز، بخش جدایی ناپذیر از سیاست و از ضروریات کشورداری است و در واقع بدون ارتباط با کشورهای دیگر، امکان تامین همه نیازها وجود ندارد.

مناسبات یک کشور با کشورهای دیگر و ارتباطات کشورها با یکدیگر معمولا از طریق نهادهای دیپلماتیک برقرار می شود و وزارت امور خارجه هر کشور، مسئولیت اداره روابط خارجی را برعهده دارد.

در استان ها در سطحی پایین تر، زمینه ارتباط با کشورهای همسایه از طریق ایجاد نمایندگی های وزارت امور خارجه برای استانداران استان های مرزی فراهم شده است تا ارتباط با کشورهای خارجی بدون واسطه و به سهولت انجام شود.

سفر استاندار کردستان به عراق برای تسهیل تردد زائران اربعین

استاندار کردستان از زمان آغاز خدمتش در استان، توجه خاصی به روابط خارجی از جمله ارتباط با اقلیم کردستان عراق داشته است. اسماعیل زارعی کوشا، تاکنون سه سفر به اقلیم کردستان عراق داشته است. وی ۱۱ شهریور پارسال برای فراهم کردن تسهیل تردد زائران اربعین از مرز باشماق، به اقلیم سفر کرد.

سال گذشته نیز برای اولین بار، با تصمیم وزارت کشور، تردد زائران اربعین حسینی از مرز باشماق مریوان، انجام شد که با وجود فرصت کم، به گفته مسئولان استان، این کار به خوبی صورت گرفت.

استاندار کردستان در همین رابطه و در راس هیاتی به منظور بررسی زیرساخت‌های محل تردد زائرین اربعین امام حسین(ع) با استقبال “هه‌وال ابوبکر” استاندار سلیمانیه وارد اقلیم کردستان عراق شد.

زارعی کوشا در این سفر از استاندار سلیمانیه درخواست کرد با توجه به پیش بینی افزایش تراکم جمعیت زائران، امکان برپایی موکبی از جانب ایران در پایانه عراق فراهم شود تا در صورت تاخیر در اعزام و جابجایی زائران، تا زمان انجام کارهای مربوط به بررسی گذرنامه، جایی برای استراحت زائران وجود داشته باشد.

او یادآور شد: نگاه ما به این حرکت و تردد زائران از اقلیم کردستان عراق، جدا از جهات معنوی، رشد و توسعه اقتصادی برای ۲ کشور است.

استاندار سلیمانیه هم تردد زائران از مرز باشماق و اقلیم را فرصتی برای حضور و تردد مردم استان سلیمانیه در مناطق مرکزی و جنوبی عراق دانست و افزود: دغدغه و تلاش مسوولان اقلیم، جابجایی و بدرقه زائران از استان سلیمانیه تا مکان‌های تعیین شده است.

سفر دوم از جنس اقتصادی

اما استاندار کردستان در ادامه روابط دیپلماتیک با کشور عراق، ۱۸ و ۱۹ خرداد امسال هم به اقلیم کردستان عراق سفر و در همایش اقتصادی سلیمانیه ۲۰۲۳ شرکت کرد.

زارعی کوشا در این همایش، ظرفیت‌های اقتصادی استان کردستان و راهکارهای افزایش توسعه روابط اقتصادی با اقلیم را مطرح کرد. او همچنین از سرمایه گذاران اقلیم کردستان عراق برای سرمایه گذاری و حضور در منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان دعوت کرد.

در این سفر، نشست تخصصی اتاق بازرگانی با حضور استانداران سلیمانیه و کردستان برگزار و بر رفع موانع تجاری بین اقلیم و استان کردستان تاکید شد.

همچنین در این سفر کمیته مشترک اجرای تفاهم نامه های قبلی و تیم مذاکراتی در زمنیه اربعین بین ۲ استان کردستان و سلیمانیه تشکیل شد.

متن تفاهم نامه اقتصادی نیز تحویل استاندار سلیمانیه شد تا پس از بررسی و در سفر آینده استاندار سلیمانیه به سنندج، متن نهایی آن به امضا طرفین برسد.

شهردار سنندج هم در این دیدار از استاندار سلیمانیه برای شرکت در برنامه شب فرهنگی در سنندج دعوت کرد. بحث خواهر خواندگی سلیمانیه و سنندج نیز مطرح شد.

شرکت در نشست استانداران استان‌های مرزی با حضور استانداران اقلیم

استاندار کردستان جدا از سفرهایش به اقلیم کردستان عراق، ۱۱ و ۱۲ خرداد امسال در نشست استانداران مرزی در ارومیه حضور یافت.

زارعی کوشا در این نشست اظهار کرد: سال گذشته از طریق مرز باشماق مریوان حدود هشت میلیارد دلار مبادله مرزی با عراق انجام شده است.

استاندار کردستان همچنین با تاکید بر اجرای توافقات قدیمی ۲ جانبه اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات امروز میان استان کردستان و استان های همجوار در اقلیم کردستان عراق اجرای توافقات و تفاهم‌نامه‌هایی بود که قبلا امضا شده ولی به مرحله اجرا نرسیده بود.

استاندار کردستان با تاکید بر اجرای توافقات ۲ جانبه قبلی گفت: در دوره‌های مختلف توافق‌های مختلفی صورت گرفته بود که به دلیل نبود کمیته اجرایی مشترک، اغلب تصمیمات زمین گیر شده بودند ولی امروز با از سرگیری آن تصمیمات، در صدد عملیاتی کردن برنامه‌ها هستیم.

زارعی کوشا یادآور شد: برای اجرای تصمیمات میان ۲ منطقه، کمیته‌ای مشترک شکل گرفت و نمایندگانی از ۲ طرف برای پیش برد اهداف تعیین شده، مامور به اجرا شدند.

وی تاکید کرد: برای حفظ این حجم از تبادلات مرزی باید به مسایل گوناگون توجه کرد و از این رو امروز موانع موجود در پایانه مرزی باشماق مورد بررسی ۲ طرف قرار گرفت.

زارعی‌ کوشا با ارزیابی مطلوب از نشست طرفین در ارومیه گفت: توافقات بسیاری در زمینه حمل یکسره بار، تسهیل در امر مبادلات مرزی، تسهیل در حوزه تجار و بازاریان، حمایت قانونی از کارگران ماهر و بخش درمان انجام شد.

سومین سفر، شرکت در چهارمین نمایشگاه اختصاصی ایران در سلیمانیه

استاندار کردستان در سومین سفر خارجی خود چهارشنبه ۱۲ مهرماه به کردستان عراق رفت و در آیین گشایش چهارمین نمایشگاه اختصاصی ایران در سلیمانیه شرکت کرد.

زارعی کوشا در این آیین اظهار کرد: برای تقویت دیپلماسی تجاری و اقتصادی با اقلیم کردستان عراق تمام تلاش خود را بکار می گیریم و در این راستا از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

او گفت: یکی از مقاصد جدی کشور ایران برای توسعه مبادلات و تعاملات به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری، منطقه اقلیم کردستان عراق است.

استاندار کردستان یادآور شد: خوشبختانه در ۲ سال اخیر ارتباطات بسیار خوبی با مسئولان این ۲ استان به ویژه استان سلیمانیه داشته‌ایم.

زارعی کوشا با بیان اینکه استان کردستان از ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه‌های مختلف برخوردار است، افزود: هم در حوزه صنعت و معدن و هم در حوزه کشاورزی و هم در بخش گردشگری ظرفیت‌های کم نظیر و بی‌بدیلی داریم.

وی تاکید کرد: در حوزه گردشگری وجهه‌های مشترک با اقلیم داریم و مواهبی که خداوند در کردستان قرار داده مثل ظرفیتی که در اورامان داریم قابل توجه و بسیار ارزشمند است.

استاندار کردستان در حاشیه این نمایشگاه با تجار و بازرگانان اقلیم کردستان عراق نیز دیدار و گفت و گو کرد.

آماده توسعه روابط در همه ابعاد با اربیل هستیم

زارعی کوشا در ادامه سفر خود به اقلیم کردستان عراق، با استاندار اربیل (هولیر) دیدار کرد.

وی به روابط خوب بین کردستان با استان‌های سلیمانیه و حلبچه اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم روابط با اربیل نیز در زمینه‌های بازرگانی، تجارت و اقتصادی و حتی فرهنگی توسعه پیدا کند.

زارعی کوشا شامگاه پنجشنبه در دیدار با استاندار اربیل، سیاست دولت ایران را توسعه روابط همه‌جانبه به ویژه در زمینه اقتصادی اعلام و اظهار کرد: یکی از برنامه‌های دولت ایران برنامه اجرای پروژه ریلی تا مرز باشماق مریوان است.

وی افزود: کردستان در زمینه‌های پزشکی و گردشگری ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد که آمادگی داریم با این ظرفیت‌ها به شهروندان اقلیم کردستان و استان اربیل خدمت کنیم.

استاندار کردستان خواستار زمینه‌سازی برای برقراری ارتباط هوایی بین ۲ استان شد و گفت: تا قبل از پایان امسال ایرلاین بومی کردستان برقرار خواهد شد.

وی خواستار تسهیلگری برای تجار و بازرگانان به منظور توسعه تجارت بین ۲ طرف شد و با اعلام اینکه در آینده‌ای نزدیک همایش سرمایه‌گذاری در سنندج برگزار می‌شود، از استاندار اربیل برای حضور در این همایش دعوت کرد.

مراودات خود را از مرز باشماق بیشتر خواهیم کرد

استاندار اربیل نیز ضمن ابراز خوشحالی از این دیدار، آن را زمینه‌ای برای روابط بیشتر ۲ طرف خواند.

امید خوشناو افزود: در حال حاضر ما روابط خوبی با ایران داریم و مراودات ما از طریق مرز حاج عمران انجام می‌شود در صورتی که زمینه‌سازی شود مراودات خود را از طریق مرز باشماق هم انجام‌ خواهیم‌ داد.

وی همچنین گفت: هم‌اکنون تعداد زیادی دانشجوی اربیل و اقلیم کردستان عراق در دانشگاه کردستان تحصیل می‌کنند و این برای ما افتخار است هر چند خواستار تسهیلگری و پذیرش دانشجویان بیشتری در این دانشگاه هستیم.

استاندار اربیل بیان کرد: شهروندان عراقی که برای فرایند درمان به کردستان و ایران مراجعه می‌کنند رضایت کامل دارند لذا هر چیزی سبب شود ارتباط ما با کردستان بیشتر شود را انجام خواهیم داد.

 

پیگیری سفر استاندار کردستان به روسیه و ارمنستان

استاندار کردستان برای توسعه استان به سفر به اقلیم کردستان عراق اکتفا نکرده است و به دنبال ایجاد ارتباط با کشورهای دیگر است. رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کردستان در این ارتباط گفت: بحث سفر استاندار کردستان به کشورهای روسیه و ارمنستان در دست پیگیری است.

صادق خدرویسی ادامه داد: قرار است، وبنیاری بین ۲ طرف برگزار شود و بعد از بررسی چگونگی همکاری های اقتصادی بین استان کردستان و روسیه و ارمنستان، بحث سفر استاندار کردستان به این ۲ کشور پیگیری شود.

توسعه اقتصادی به شرط عملی شدن تفاهم نامه‌ها

اینکه روابط دیپلماتیک و ارتباطات خارجی در توسعه اقتصادی استان کردستان تاثیرگذار است، جای شکی نیست اما این مهم نیازمند پیگیری و اجرای تفاهم نامه هاست؛ همان چیزی که استاندار کردستان چند روز پیش در دومین جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان بر آن تاکید و از دستگاه‌های اجرایی مسئول خواست در زمینه عملی شدن تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با اقلیم، با جدیت ورود کنند.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت یکی از استان های مرزی کشور است که حدود ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

بیشتر بخوانید:
دفتر وزارت خارجه در کردستان؛ تسهیلگر روابط سیاسی و اقتصادی با عراق
ایجاد منطقه آزاد مشترک با اقلیم کردستان عراق پیگیری می‌شود

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.